تقویت زبان فارسی، تقویت هویت دینی و ملی ماست
کد خبر: 3562047
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
صالحی‌امیری:

تقویت زبان فارسی، تقویت هویت دینی و ملی ماست

گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقویت زبان فارسی برای ایرانیان، را تقویت هویت ملی و دینی آنان دانست و گفت: بقای این سرزمین در گرو حفظ هویت آن یعنی زبان است

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز، 23 دی‌ماه در همایش ملی «هویت و زبان» كه در هتل همای شیراز برگزار شد، بر اهمیت توجه به تقویت زبان فارسی تأكید كرد و گفت: تقویت زبان فارسی برای ما ایرانیان، تقویت هویت دینی و ملی است چرا كه بقای این سرزمین در گرو حفظ هویت آن یعنی زبان است.
وی با یادآوری این نكته كه فرهنگ متشكل از قانون، عرف و سنت جامعه است، گفت: درك هویت، لازمه درك همه جانبه جوامع بشری است و ناگزیر به شناخت هویت خود هستیم.
صالحی‌امیری، هویت را از مفاهیم بنیادین جامعه‌شناسی و فرهنگ هر جامعه دانست و افزود: هویت ملی هر كشوری برگرفته از باورها، سنت‌ها و تاریخ آن كشور است و در حقیقت بر اساس این هویت است كه احساس تمایز با دیگران می‌كنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین هویت را لازمه تكامل هر ملتی برشمرد و گفت: این هویت در كشور و سرزمین ما زبان فارسی است كه باید آن را حفظ كنیم.
وی با بیان اینكه زبان به مثابه عامل پیوند دهنده ملت‌هاست، زبان فارسی را عامل اصلی جریانات سیاسی و فرهنگی كشور دانست و گفت: هویت ملی با زبان ملی پیوند ناگسستنی دارد لذا بررسی دقیق و عالمانه تأثیر زبان بر هویت ملی یك امر مشخص و ضروری است.
صالحی‌امیری با یادآوری اینكه هویت ایرانی در ایران باستان با زبان پهلوی و دین زرتشت شكل گرفت، گفت: بعد از دوران اسلامی نیز زبان فارسی و مذهب تشیع با یكدیگر آمیخته شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به مؤلفه‌های هویت ایرانی اشاره كرد و مواردی نظیر پرچم، سرزمین، سنت‌ها، اسطوره‌ها و همچنین زبان را از جمله این موارد دانست و گفت: زبان نقش مهم و حیاتی در ساخت هویت ایرانی ما دارد و اصولاً هویت ایرانی بر دو سطوح عمده زبان و تاریخ استوار است.
به گفته وی، زبان فارسی بزرگ‌ترین سرمایه ملی ماست كه تأكید مقام معظم رهبری نیز بر حفظ این زبان، در همین راستا قرار دارد چرا كه زبان میراث و رمز هویت ملی و موجب سربلندی كشورمان است.
صالحی‌امیری، زبان فارسی را زبان شعر، ادب و عرفان، زبان حکمت و دانش و زبان ادبیات کلاسیک پرآوازه ایران اسلامی دانست و گفت: به همین دلیل است که هویت ملی ایرانیان بر زبان فارسی استوار است.
captcha