بازار تقاضا در کتب دینی متأثر از خانواده و رسانه است
کد خبر: 3554629
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

بازار تقاضا در کتب دینی متأثر از خانواده و رسانه است

گروه فرهنگی: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: اینکه مخاطب چه نوع کتابی را انتخاب می‌کند به خانواده و رسانه برمی‌گردد نه سیاست‌های ارشاد، وقتی در خانواده‌ای سرانه مطالعه کتاب به ویژه در علوم دینی پایین باشد و شبکه‌های اجتماعی روبه افزایش و همچنین رسانه در ارائه الگو، موفق عمل نکند نتیجه می‌شود عدم استقبال از کتب دینی.

مهدی حقیقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی،  گفت: ارشاد استان به دنبال ارزشیابی فرهنگی است تا معیار دقیقی برای سنجش فرهنگ و ادب استان به دست آورد، اینکه چقدر مردم برای کتاب خواندن وقت می‌گذارند از شاخصه‌های پیشرفت فرهنگی استان محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: تاریخ استان مرکزی مهد مفاخر بزرگ است و این تاریخ با وضعیت فعلی موافق نیست، اینکه بگوییم مردم استان در بحث کتابخوانی ضعیف هستند با داشتن چنین پیشینه‌ای مطابقت نمی‌کند باید دلایل را جست‌وجو کرد، ما در سال 94 نمایشگاه کتاب نداشتیم، هیچ فرد و ارگانی هم نپرسید که چرا نمایشگاه برگزار نشد و اگر امسال هم برگزار نمی‌کردیم هیچ دستگاهی نمی‌‌پرسید چرا، اما به اعتقاد بنده نمایشگاه یک مطالبه بزرگ فرهنگی است.
حقیقی افزود: اگر قبل از اینکه نسل جوان وارد دانشگاه ‌شود نتوانیم فرهنگ مطالعه کتاب را در بین آنها نهادینه کنیم فرصت را از دست داده‌ایم و همانطور که شاهد هستیم امروزه متأسفانه شبکه‌های مجازی در حال گسترش و جایگزین شدن هستند درحالیکه به جرأت می‌توان گفت این کتاب است که ماندگاری دارد نه شبکه‌های مجازی.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ادامه داد: با روند روبه رشد شبکه‌های مجازی و عدم استفاده از این فضا در امر مطالعه، میزان استقبال از کتاب کاهش می‌یابد به عقیده بنده باید بزرگان جامعه فرهنگی فکری به حال این معضل کنند، در شرایطی که ترافیک و صفوف طولانی در هر زمینه‌ای مشاهده می‌شود صف کتابخانه‌های اراک خلوت است.
وی با اشاره به صنعتی بودن استان مرکزی تأکید کرد: صنعت می‌تواند یاور فرهنگ باشد مجموعه‌های صنعتی می‌توانند خود را مؤظف به سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب و کتابخوانی کنند، ارشاد نیز بر اساس شرایط جامعه حرکت می‌کند یعنی باید موج علاقه‌مندی و مطالبه در جوان‌ها وجود داشته باشد تا ما براساس خط قرمزهای نظام و مسائل فرهنگی برنامه‌ریزی کنیم.
حقیقی با اشاره به نمایشگاه کتاب مرکزی و گلایه‌های غرفه‌داران کتب دینی ادامه داد: نباید شرایط عرضه و تقاضا را در امر خرید کتاب فراموش کرد اینکه مخاطب ما چه نوع کتابی را انتخاب می‌کند به خانواده مخاطب برمی‌گردد نه سیاست‌های ارشاد یا غرفه‌داران، وقتی در خانواده‌ای سرانه مطالعه کتاب به ویژه در علوم دینی پایین باشد نتیجه می‌شود عدم رضایت غرفه‌دار کتب علوم دینی، در مقابل وقتی والدین و بزرگترها به شبکه‌های مجازی روی خوش نشان می‌دهند نتیجه این می‌شود که همه فرزندان آن خانواده از این شبکه‌ها بهره‌مند خواهند شد.
این مقام مسئول با تأکید بر قدرت انتخاب نسل نوجوان افزود: متأسفانه گاهی نوجوانان رفتار اشتباه والدین را تکرار می‌کنند و البته راحتی انجام این رفتارهای اشتباه نیز به این تکرارها دامن می‌زند اینکه نوجوان، شبکه مجازی یا امور فرعی زندگی را به کتاب ترجیح می‌دهد به عقیده بنده برمی‌گردد به خانواده‌ و رسانه.
حقیقی با تأکید بر نقش رسانه در افزایش مطالعه کتاب گفت: رسانه به تنهایی یک دانشگاه است ما الگوها را در تلویزیون می‌بینیم رفتارهایی که در رسانه منعکس می‌شود الگوساز است، اعتقاد، گرایش و علاقه‌مندی‌های افرادی که در رسانه مورد مشاهده ما قرار می‌گیرند فرهنگ را می‌سازد اینکه این افراد اتوموبیل، خانه مجلل یا مبلمان را به کتاب ترجیح می‌دهند یا برعکس در جامعه بازخورد دارد.
حیقیقی در پایان تأکید کرد: وقتی فرهنگ‌سازی در خانواده و رسانه درست انجام شود آن وقت می‌توان گفت میزان استقبال از کتاب در جامعه به ویژه در حوزه دین و قرآن مناسب است البته غرفه‌دار کتب مذهبی وقتی وارد میدان رقابت در نمایشگاه کتاب می‌شود باید بهترین‌ها و تازه‌های نشر خود را ارائه دهد و متوجه شرایط تقاضا باشد.
captcha