کارهای ضرب‌الاجلی به تئاتر ضربه می‌زند/ بی‌رغبتی برخی هنرمندان به نمایش‌های مذهبی
کد خبر: 3552285
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

کارهای ضرب‌الاجلی به تئاتر ضربه می‌زند/ بی‌رغبتی برخی هنرمندان به نمایش‌های مذهبی

گروه فرهنگی: کارگردان پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه باید یک ساختار درست برای وضعیت تئاتر پی‌ریزی شود، اظهار کرد: اگر بخواهیم ضرب‌الاجلی روی این قضیه مانور دهیم، مطمئن باشید تئاتر ضربه خواهد خورد چراکه بدون برنامه‌ریزی بوده است، این حرف ساختاری است و در آستانه رسیدن به 2017 نمی‌تواند شکل بگیرد.

شاپور ترکمنی سرابی، کارگردان پیشکسوت تئاتر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به سابقه کارگردانی خود در نمایش‌های مذهبی در خصوص وضعیت تئاتر مذهبی استان، اظهار کرد: درکل وضعیت تئاتر مذهبی را خوب نمی‌بینم چراکه قبلا هم آثاری مذهبی با موضوع امام حسین(ع) به عنوان «نقل‌نامه عاشقی» و یک کار دفاع مقدسی داشتیم که آن هم برگرفته از مراسم آیینی، فرهنگ دینی خطه جنوب بود، که مورد بی‌مهری مسئولان مربوطه قرار گرفت، انتظارم از نهادها به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی این است که کارهای مذهبی و ارزشی را مورد حمایت قرار دهند.
این نویسنده تئاتر با اظهار این مطلب که تولید یک اثر مذهبی و دینی با سایر آثار برای مسئولان تفاوتی ندارد، بیان کرد: اگر در سالن تئاتر رسیتال، گیتار را هم در قالب نمایش بگذارید، برای مسئولان هیچ تفاوتی با نمایش «تومار» ندارد، وضعیت برخورد با کارهای مذهبی خوب نیست، از سوی نهادها حمایتی نمی‌شود اما خوشبختانه استانداری خراسان رضوی، آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد همکاری خوبی با ما در نمایش «تومار» داشتند. 
بی‌رغبتی برخی هنرمندان به نمایش‌های مذهبی
ترکمنی سرابی با ابراز این مطلب که رغبتی از سوی برخی هنرمندان به کارهای مذهبی وجود ندارد، افزود: هنرمندان حتی برای دیدن نمایش مذهبی نمی‌آیند؛ یک تئاتر خوب باشد یا بد، اثر پیشکسوت باشد یا نسل جدید هرچیزی ارزش یک بار دیدن را دارد تا بتوانی ارزیابی کنی و معیار مقایسه داشته باشی، متأسفانه در خصوص نمایش آئینی و مذهبی مسئولان و هنرمندان هیچ حمایتی از آن نمی‌کنند.
وی نبود اتاق فکر در انتخاب تئاتر را یکی از خلاهای موجود دانست و ادامه داد: کارهای مذهبی و ارزشی یا به لحاظ تکنیک، متن، بازی و ... ضعیف هستند باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد.
کارهای ضرب‌الاجلی به تئاتر ضربه خواهد زد
کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر در پاسخ به این سوال که در حوزه تئاتر و فرهنگ چه برنامه‌هایی برای رویداد مشهد 2017 دارید، اظهار کرد: باید یک ساختار درست برای وضعیت تئاتر پی‌ریزی شود، اگر بخواهیم ضرب‌الاجلی روی این قضیه مانور دهیم، مطمئن باشید تئاتر ضربه خواهد خورد چراکه بدون برنامه‌ریزی بوده است این حرف ساختاری است در آستانه رسیدن به 2017 نمی‌تواند شکل بگیرد.
captcha