پایان راند اول جلسه رأی اعتماد به سه وزیر/ ادامه بررسی از ساعت 13
کد خبر: 3542531
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴

پایان راند اول جلسه رأی اعتماد به سه وزیر/ ادامه بررسی از ساعت 13

گروه سیاسی: جلسه رأی اعتماد به سه وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان در نوبت صبح به پایان رسید و ادامه این جلسه از ساعت 13 آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مجلس شورای اسلامی امروز، سه‌شنبه، 11 آبان‌ماه رسیدگی به صلاحیت و رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان را در دستور کار خود قرار داد.

در ابتدای این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، ضمن بیان اهمیت سه این سه وزارتخانه در حوزه فرهنگی و اجتماعی و نیز معرفی وزرای پیشنهادی اظهار کرد: اگر جایی لازم ببینیم که ترمیم کابینه سرعت حرکت دولت را اضافه می‌کند و نه آنکه جهت دولت را تغییر دهد؛ دولت تا روز آخر در جهتی که انتخاب کرده و پیمانی که با مردم بسته، خواهد ایستاد و از فشار و نقد غیر منصفانه و تخریب هراسی ندارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: آنچه برای دولت مهم است رضای خدا و خشنودی مردم، پیشرفت کشور، عزت ملی و اقتدار ملی است و اینکه بعضی‌ها از اقتدار ملی خوشحال نمی‌شوند باید در ذهن و گذشته و افکار خود دقت بیشتری کنند و علت آن را دریابند.

وی با اشاره به گستردگی حوزه‌های مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما ابزار‌های قوی و بزرگی داریم که باید از آنها برای هدایت نسل جوان استفاده کنیم؛ اگر می‌خواهیم اقتصاد ما پیشرفت کند و اگر می‌خواهیم در علم و تکنولوژی پیشرفت کنیم همه اینها ریشه‌اش به فرهنگ برمی‌گردد.

دکتر روحانی با بیان اینکه باید در عرصه فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: فرهنگ است که با فساد مبارزه می‌کند وگرنه دادگاه‌ها، نیروی اطلاعاتی و پلیسی و دولت نمی‌توانند به تنهایی با فساد مبارزه کنند.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد از فرهنگ و از نوجوانی شروع می‌شود؛ ایمان از سنین نوجوانی باید در دل افراد مستقر شود؛ ما با ایمان و امید و اعتماد و با علم و دانش و هویت ایرانی و اسلام می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی می‌خواهند فساد را ترویج کنند، گفت: اگر فسادی است باید با آن مبارزه کنیم نه اینکه آن را بزرگ کنیم و به گونه‌ای عمل کنیم که به عادی‌سازی فساد منجر شود؛ اینکه قرآن می‌فرماید « أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ» برای این است که کار بد را نباید شیوع داد؛ قرآن می‌گوید اگر کسی گناه کرد، گناه کرده اما بیان آن گناه تبدیل به گناه دیگری می‌شود.

پس از سخنان موضوع براساس حروف الفبا نوبت به رسیدگی به صلاحیت فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رسید.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، منتخب مردم اسلام‌آباد غرب و دالاهو اولین نفری بود که به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نطق کرد.

وی در مخالفت خود با وزیر پیشنهادی گفت: تحصیلات دانش آشتیانی به آموزش و پرورش مربوط نمی‌شود و فضای فکری وزیر آموزش و پرورش باید با مدیریت وی در این وزارتخانه همخوان باشد.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه جای آموزش دولتی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خالی است، گفت: از آنجا که دانش آشتیانی با بدنه وزارت آموزش و پرورش آشنایی ندارد، نمی‌توان امیدی به رفع مشکلات این وزارتخانه داشت.

وی با تأکید بر اینکه برای معرفی وزیرآموزش و پرورش باید از بدنه این وزارتخانه فردی انتخاب می‌شد که درد صنفی داشته باشد، اظهار کرد: بررسی صفحه 5 و مقایسه آن با برنامه وزرای گذشته متوجه شدم که فقط در این برنامه شعار ذکر شده است و هیچ طرح عملیاتی برای تحقق این شعارها آورده نشده است و وضعیت کرامت و درآمد معلمان در این برنامه مشخص نیست که این سبب شکاف بیشتر آنها با سایر اقشار جامعه می‌شود و حتی برخی دستورات رأس وزارتخانه در بدنه وزارت آموزش و پرورش اجرا نمی‌شود.

اسدالله عباسی، منتخب مردم رودسر و املش نیز در مخالفت با دانش‌آشیانی با طرح این سؤال که چرا در مورد صندوق ذخیره فرهنگیان توضیح کافی داده نمی‌شود، اظهار کرد: نمی‌گوییم اختلاس شده می‌گوییم 8 هزار میلیارد تومان از سهم فرهنگیان کجا رفته و چه کسانی مطالبات را پرداخت نکرده‌اند و اعلام عدم وصول از سوی چه کسانی است لذا کمیته تحقیق و تفحص شفاف‌سازی می‌کند.

وی همچنین با انتقاد از سوابق غیر تخصصی دانش‌آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش گفت: ایشان فقط تخصص نوسازی مدارس دارند و ریاست مجتمع آموزشی مفید که تافته جدابافته و غیردولتی بوده و تابعیتی برای دولت و بازرسی دولت قائل نمی‌شود، نمی‌تواند ملاک باشد.

عباسی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در منابع مالی توسعه و تقویت مدارس صرفاً به مدارس غیر دولتی توجه شده در حالی که مشکل ما در حوزه مدارس دولتی است که صدها کلاس بدون معلم و یا با افراد غیرمعلم اداره می‌شود و توازن جنسیتی در مدارس تهران به هم خورده است.

این نماینده مجلس دهم افزود: سهم مدارس دولتی در برنامه های پیشنهادی دانش‌آشتیانی نیامده در حالی‌که در برنامه‌ریزی درسی به تغییر کتب درسی اشاره شده که طی این زمان امکان‌پذیر نیست لذا برنامه‌ای برای حال حاضر آموزش و پرورش نوشته نشده است.

سیدحسین نقوی حسینی، منتخب مردم ورامین نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: با آموزش و پرورش به عنوان یک مکان سیاسی برخورد نکنید چرا که 14 میلیون دانش‌آموز در آن حضور دارند؛ چرا با این وزارتخانه سیاسی برخورد می‌کنید و یک بازیگر کاملا سیاسی را به عنوان وزیر برای این وزارتخانه معرفی می‌کنید.

وی افزود: دانش‌آشتیانی یک بار در مجلس به عنوان وزیر علوم معرفی شد و تنها 70 رأی آورد چرا دوباره ایشان را به عنوان وزیر معرفی می‌کنید.

در ادامه داوود محمدی، منتخب مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنرانی کرد و گفت: این وزیر پیشنهادی در زمینه تعلیم و تربیت از تخصص کافی برخوردار است و کار خود را نیز با تدریس در مدرسه آغاز کرده است. برخی از دوستان به عدم مرتبط بودن تحصیل وی با تخصص آموزش و پرورش انتقاد داشتند لذا باید بگویم که آقای آشتیانی نیز مانند شهید رجایی، معلم ریاضی بود و بعد وارد دولت شد. دکتر آشتیانی در مسائل آموزشی و مدیریتی از تخصص و توانایی‌های لازم برخوردار است.

وی اظهار کرد: آشتیانی از دبیران متعهد و متدین مدرسه مفید بودند که نزدیک به 80 نفر از دانش آموختگان این مدرسه به درجه والای شهادت نائل شدند که بر اساس شواهد و قرائن این افراد تحت تأثیر تعلیمات آشتیانی چنین مسیری را برای خود انتخاب کردند.

محمدی گفت: زمانی که آقای احمدی آشتیانی از آموزش و پرورش به وزارت علوم رفتند، همچنان فعالیت و مدیریت خود را بر این حیطه اعمال کرده در حالی که 3 دوره متوالی معاون وزارت علوم بودند لذا باید بگویم اگر او توانمندی لازم را نداشت به یقین برای دوره‌های بعدی انتخاب نمی‌شد.

مهدی شیخ، منتخب مردم تهران در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به سخنرانی پرداخت و گفت: همکاران گرامی! برای بیان موافقت خودم از برنامه های وزیر پیشنهادی خود را آماده کرده بودم اما سؤالی در اینجا مطرح می‌شود این است که تا چه وقت می‌خواهید این روند را ادامه دهید؟

وی افزود: آیا درست است که با تهمت و انگ زدن به نیروهای وفادار انقلاب و کسانی که عمر و هستی خود را در راه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سپری کرده‌اند، تهمت نفاق و جاسوسی بزنیم؛ آیا این روش پسندیده‌ای است؟ آیا با نظام ما سازگار است؟ آیا این موضوع با اسلام سازگار است؟

شیخ اظهار کرد: آیا با سیاست مداری سازگار است؟ ما داریم به کجا می رویم؟ قرار بود ما به اخلاق رای بدهیم؟ انقلاب ما انقلاب انسانیت، ارزش‌ها و اخلاق بود، آیا این اخلاق، ارزش و انسانیت است؟ این کجای شعارهای انقلاب ما است؟

پس از پایان نطق مخالفان و موافقان، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی پشت تریبون حاضر شد و از برنامه خود دفاع کرد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: مهم ترین دغدغه چندین ساله من این است است که آموزش و پرورش را باید بخش سرمایه ای کشور دانست و نه بخش مصرفی و مدرسه را باید مهم ترین واحد تأثیرگذار در توسعه به شمار آورد لذا محور کلی برنامه اینجانب در چارچوب سند تحول نظام آموزش و پرورش بوده و بر اساس خواست مقام معظم رهبری است.

وی با بیان اینکه برنامه ای واقع گرایانه و تحول خواه است، افزود: اگر نمایندگان مخالف عنوان کردند این برنامه قابلیت اجرا ندارد، بله مسلم است در مدت کوتاه امکان تحقق برنامه کامل بنده وجود ندارد چرا که برنامه ای درازمدت است اما برنامه کوتاه مدتی هم دارم که مرتبط به برنامه بلندمدت است.

دانش‌آشتیانی در رابطه با توسعه آموزش و پرورش باید توجه داشته باشیم نظام آموزش و پرورش ما گرفتار بیماری ساختاری است و مسأله آن، مسأله ای ملی بوده که حل آن نیاز به اجماع ملی دارد و یک فرد به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را به جایگاه خود برساند لذا همه دولت و نمایندگان باید کمک کنند تا جایگاه آموزش و پرورش در جایگاه اصلی خود قرار گیرد و به عنوان مسأله ملی تلقی شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت یازدهم ادامه داد: نگرانی امروز نسبت به آینده سرمایه های انسانی کم اهمیت تر از نگرانی نسبت به سرمایه های طبیعی و فیزیکی نیست و باید تلاش کنیم تا مدرسه را محور توسعه قرار دهیم تا از طریق کیفیت بخشی به فرایندهای مدرسه، انسان هایی کارآمد تربیت شود که نظام توسعه ای کشور به این انسان های کارآمد نیاز دارد.

دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه نتیجه تحقیقات ملی نشان می دهد در جامعه معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی بالاترین گروه از نظر منزلت اجتماعی را دارا هستند، گفت: از نظر شهروندان معلمان دارای بیشترین حرمت هستند و به رغم این احترام از نظر معیشتی و اقتصادی در وضع نابسامان قرار دارند که این عدم تعادل ساختاری یک مانع مهم توسعه ای و چالش اساسی است که باید به آن پرداخته شود.

همزمان با نطق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و به دلیل نزدیک شدن به اذان ظهر علی لاریجانی اظهار کرد: با توجه به اینکه به اذان ظهر نزدیک می‌شویم و حدود 7 دقیقه نیز فرصت برای دیگر اظهارات شما زمان باقی است، لذا به نظر می‌رسد ادامه صحبت‌هایتان را به نوبت بعدازظهر موکول کنید.

با توجه به اینکه برگزاری جلسه در نوبت عصر نیاز به رأی نمایندگان داشت، این موضوع به رأی گذاشته شد که با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی به منظور رسیدگی به صلاحیت سه وزیر پیشنهادی از ساعت 13 آغاز می‌شود.

captcha