عاشورا؛ عرصه حضور همزمان جهاد اکبر و کبیر
کد خبر: 3535868
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۲
آیت‌الله ممدوحی عنوان کرد:

عاشورا؛ عرصه حضور همزمان جهاد اکبر و کبیر

گروه سیاسی: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قیام عاشورا جهاد کبیر و جهاد اکبر با هم در جریان و برقرار بود، گفت: در حماسه کربلا از یک‌سو شاهد نبرد با شیطان درون و مقابله با وسوسه‌‌های دنیوی هستیم و از سوی دیگر شاهد ایستادگی و مقاومت تا سر حد جان در مقابل یزیدیان.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در هنگامه ماه محرم همواره با این سؤالات کلیدی مواجه هستیم که فلسفه قیام عاشورا چه بود؟ چرا امام حسین(ع) قیام کردند؟ عاشورا چه پیامی برای زندگی امروز سیاسی و اجتماعی ما دارد؟ منابر حسینی امسال باید بیشتر بر چه مفهومی از این قیام تکیه کنند؟

برای پاسخ به این سؤالات بهتر است کمی به سخنان چند ماه پیش رهبر معظم انقلاب رجوع کنیم؛ سخنانی که ایشان به مفهوم قرآنی «جهاد کبیر» و ابعاد سیاسی، جتماعی، اقتصادی و فرهنگی اشاره و بر ضرورت به کارگیری آن در مقابله با دشمن تأکید نمودند.
 
رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند: «باید دشمن را شناخت، نقشه او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است». (بیانات در مراسم بیست‌ و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵).

«می‌خواهند کاری کنند که نظام اسلامی از عناصری که در درون او است و مایه‌ی اقتدار او است، تهی بشود و خالی بشود. وقتی ضعیف شد، وقتی عناصر قدرت در او نبود، وقتی اقتدار نبود، دیگر از بین بردنش و کشاندنش به این سَمت و به آن سَمت، کار مشکلی برای ابرقدرت‌ها نخواهد بود؛ میخواهند او را وادار کنند به تبعیّت. اینجا جای همان جهاد کبیری است که من چند روز قبل از این مطرح کردم؛ فَلا تُطِعِ الکٰفِرینَ وَ جٰهِدهُم بِه‌ جِهادًا کَبیرًا... جهاد کبیر یعنی این؛ جهاد برای عدم تبعیّت، برای عدم دنباله‌روی از دشمن».( بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ۶ خرداد ۱۳۹۵).

جهاد اکبر و کبیر در قیام عاشورا با هم در جریان بود
 
آیت الله حسن ممدوحی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا درباره تبیین قیام عاشورا از زاویه مفهوم جهاد کبیر گفت: در قیام عاشورا جهاد کبیر و جهاد اکبر با هم در جریان و برقرار بود و امام حسین(ع) و اصحابش از همه امکاناتی که برایشان فراهم بود گذشتند.

وی اظهار کرد: آنها در این جهاد کبیر تن به بیعت با یزید به عنوان نماد ظلم و کفر ندادند و عزت را به ذلت و سازش ترجیح دادند و به جای آن جان خود را فدای اسلام کردند تا اسلام زنده بماند.

آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ممدوحی تأکید کرد: برهمین اساس است که می‌گویم در قیام عاشورا جهاد کبیر و جهاد اکبر همزمان با هم وجود داشت؛ از یک سو نبرد باشیطان درون و مقابله با وسوسه‌‌های دنیوی و در نهایت وفاداری به امام حسین(ع) و شهادت و از طرف دیگر ایستادگی و مقاومت تا سر حد جان در مقابل یزیدیان.  

هویت انقلابی جمهوری اسلامی در تبعیت نکردن از دشمن است

آیت‌الله ممدوحی درباره لزوم بهره‌گیری عمیق از مفهوم جهاد کبیر در شرایط سیاسی و بین‌المللی امروز کشور در مقابل دشمنان گفت: تمام حیثیت و هویت جمهوری اسلامی ناشی از مقاومت در مقابل دشمن است و باید اصول انقلابی خود را به دنیا معرفی کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان کرد: متأسفانه در حوزه معرفی این اصول با وجود برخورداری از تمام وسایل ارتباطی، رسانه‌ای و فضای مجازی مسامحه و کوتاهی می‌کنیم و اکنون بیشتر حوزه‌های علمیه هستند که در تبیین این اصول و آرمان‌ها فعال هستند.

مهدی مخبری     
captcha