مديريت حج به امت اسلامی واگذار شود/حرمین شریفین ملك شخصی نيست
کد خبر: 3529735
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
در سمینار پاکستان عنوان شد؛

مديريت حج به امت اسلامی واگذار شود/حرمین شریفین ملك شخصی نيست

گروه بین‌الملل: انديشمندان پاكستانی در سمينار «حج و عيد قربان، نماد وحدت، ايثار و بندگی» كه به مناسبت نخستين سالروز فاجعه منا برگزار شد، خواستار واگذاری مديريت حج به امت اسلامی شدند.

مديريت حج به امت اسلامی واگذار شود/حرمین شریفین ملك شخصی نيست
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از اداره‌كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رايزنی فرهنگی ايران در اسلام‌آباد به مناسبت نخستين سالروز فاجعه منا، سمينار «حج و عيد قربان، نماد وحدت، ايثار و بندگی» را همراه با محکومیت ضعف آل سعود در مدیریت حج و حرمین شریفین، برگزار كرد.
 اين سمينار با حضور شخصيت‌های برجسته علمی، ادبی، سياسی، مذهبی و اجتماعی پاكستان در محل هتل اسلام‌آباد برگزار شد.
 از جمله سخنرانان و ميهمانان اين سمينار می‌توان از علامه محمد امين شهيدی، روحانی برجسته و عضو شورای همبستگی ملی پاكستان، شهاب‌الدين دارايی، رايزن فرهنگی ايران در پاكستان، طالب حسين سيال، رييس بخش مركز گفت‌وگوهای اقبال وابسته به دانشگاه بين‌المللی اسلامی اسلام‌آباد، سيد ثاقب اكبر، رييس مؤسسه علمی و پژوهشی البصيره، مظهر برلاس، نويسنده و تحلیلگر سیاسی روزنامه جنگ پاکستان، راجا جاويد علي بتی، دبیر انجمن خبرنگاران روزنامه جنگ، نام برد.
 از نكات قابل توجه در اين سمينار اين بود كه شرکت‌کنندگان و سخنرانان، ضمن محکوم کردن سوءمدیریت آل سعود در برگزاری مراسم حج، خواستار واگذار شدن مدیریت حج و حرمین شریفین به امت اسلامی شدند.
 غافلان با سیاسی شدن موضوع حج مخالفت می‌كنند
 شهاب‌الدین دارایی، رایزن فرهنگی ایران در پاكستان در سخنان افتتاحيه خود در وصف اهمیت اصل حج و اماکن مقدس در سرزمین وحی، گفت: مکه، عرفات، میقات و منا، منزلگاه انسان‌های خوشبختی است كه از فرصت گران بهای انس با پرودگار جهانیان استفاده می‌کنند.
 وی با اشاره اوضاع فعلی جهان اسلام و توطئه عناصر بیگانه از جمله برخی از کشورها که حاکمانی به اصطلاح مسلمان دارند، افزود: متأسفانه جهبه مخالف اسلام و دشمنان امت اسلامی تبلیغات منفی علیه خط مقاومت و اقوام آزاده به راه انداخته و این طرح های منفی خود را در منقطه به اوج خود رسانده اند.
دارایی ادامه داد: اقدامات تروریستی و حرکات افراط‌گرایی فعلی در مناطق مختلف جهان محصول قدرت‌های استکباری از جمله آمریکا، رژیم نامشروع صهیونیستی و برخی از متحدان آنان در منطقه است و در چنین اوضاعی نمی‌توان انتظار توسعه عالم اسلام و پیشرفت جامعه مسلمانان را داشت.
وی از فریضه عظیم حج به عنوان تولد ثانویه مسلمانان یاد کرد و افزود: البته آن دسته از عناصری که حج را صرفاً یک سفر سیاحتی و زیارتی می‌دانند و از حج فقط پوسته آن را می‌بینند و از محتوای آن غافل هستند، با مفاهم عمیق حج بیگانه‌اند و در واقع با سیاسی شدن موضوع حج، مخالفت می‌كنند.
رایزن فرهنگی ایران در پاکستان، افزود: یک سال از فاجعه دردناک منا می‌گذرد؛ چند هزار نفر از حاجیان مظلوم در روز عید و با لباس احرام و در حین عبادت، با اقدام غیرانسانی و بی‌رحمانه افراط‌گرایان وابسته به حاکمان آل سعود به شهادت رسیدند در شرایطی که حین رخداد فاجعه منا، چنانچه که عملیات امدادرسانی درست انجام می شد، بسیاری از افراد نیمه‌جانی که به دلیل تشنگی و گرمای شدید در آن فاجعه بی‌حال شده بودند، می‌توانستند از مرگ نجات پیدا کنند.
وی همچنين گفت: بدن‌های نیمه‌جان حاجیان مظلوم با تعلل و کوتاهی سعودی‌ها همراه با سوء مدیریت دستگاه حاکم روی زمین ماند و بدینگونه، شهادت مظلومانه تعداد زیادی از ميهمانان خانه خدا رقم خورد. 
دارایی افزود: قاتلان حاجیان مظلوم سرزمین منا به جای عذرخواهی و اظهار پیشمانی و تعقیب مقصران حادثه، حتی حاضر به تشکیل کمیته حقیقتظیاب بین‌المللی اسلامی نیز نشدند. 
حرمين شريفين اشغال شده‌اند
علامه امین شهیدی، از رهبران برجسته شیعیان پاکستان نیز در این سمینار گفت: حج و عید قربان، مظهر اتحاد و ایثار است؛ اما متأسفانه از سال گذشته این مظهر با حوادث خونین و دردناک همراه شده است. 
وی افزود: حرمین شریفین مانند بیت‌المقدس، تحت اشغال عوامل قدرت‌های استکباری قرار گرفته است. آنان چطور به خودشان حق می‌دهند که دیگران را تکفیر کنند. این حاکمان غاصب که به دیگر کشورهای اسلامی حمله‌ور می‌شوند با چه رویی می‌گویند که خادمین حرمین شریفین هستند.
وي با اشاره به فرموده‌های اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌اي به مناسبت سالگرد شهدای منا، افزود: وجود حرمین شریفین در آن سرزمین به معنای سلطه بی‌چون و چرای آل سعود و یا میراث شخصی آنان نیست.
علامه شهيدي تأکید کرد: فرموده‌ها و دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره عملکرد ددمنشانه آل سعود در قبال فاجعه منا و بی‌مسئولیت حاکمان سعودی، مطابق با روح قرآن و اصول اسلام بود.
این شخصیت مذهبی پاکستان گفت: آل سعود با تشکیل گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف جهان از کشورهای آفریقایی گرفته تا خاورمیانه و حتی در پاکستان، ظلم آشکاری را علیه امت اسلامی انجام داده و مرتکب جرائم بزرگ شده است.
وی تأکید کرد: وظیفه ما در دوره حاضر آگاهی دادن به امت اسلامی نسبت به توطئه‌های فرقه‌ای و نقشه‌های شیطانی آل سعود در منطقه است. آل سعود، همسوی آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سد راه اعتماد میان مسلمانان و هماهنگی جهان اسلام شده است.   
علامه شهیدی افزود: مدیریت حرمین شریفین و نظارت بر حج باید به عهده امت اسلامی واگذار شود؛ زیرا حج نباید به امور سیاحتی، زیارتی و سیاسی آل سعود خبیث و ذلیل تبدیل شود. 
 بنا بر اعلام اين گزارش، سيد ثاقب اکبر، طالب حسین سیال، مظهر برلاس و راجا جاويد علي بتي نيز در سخنان خود، اقدامات آل‌ سعود در انحصار مديريت مناسك حج را مورد انتقاد قرار دادند.
captcha