غفلت از عفاف و حجاب در موقوفات/ ضرورت ترویج با تمام قوا
کد خبر: 3522812
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
شرفخانی تأکید کرد:

غفلت از عفاف و حجاب در موقوفات/ ضرورت ترویج با تمام قوا

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه بحث عفاف و حجاب به عنوان یک اصل برای سلامت، آرامش، امنیت، تحکیم و تعالی خانواده وضع شده است، گفت: متاسفانه وقف در موضوع عفاف و حجاب بسیار اندک و مغفول مانده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که پرداختن به مسئله عفاف و حجاب و ترویج آن در سازمان اوقاف به چه صورت انجام می‌شود و تعداد موقوفات این حوزه به چه میزان است، گفت: متاسفانه در حوزه عفاف و حجاب موقوفات بسیار اندکی وجود دارد که حتی قابل شمارش هم نیست و این موضوع مهم در حوزه وقف مورد غفلت قرار گرفته است.

شرفخانی در ادامه با اشاره به خدمات و فعالیت‎های ارائه شده این سازمان در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، گفت: یکی از دغدغه‏‎های سازمان اوقاف در زمینه مسائل فرهنگی، مسئله حجاب و عفاف است و بقاع متبرکه، مخصوصا در مناسبت‎های مذهبی، بهترین مکان برای تبلیغ عفاف و حجاب محسوب می‎شوند.

وی افزود: موضوع عفاف و حجاب نه تنها یک موضوع حکومتی، سازمانی و دولتی بلکه، از احکام الهی محسوب شده و برای سلامت و آرامش جامعه و ایجاد امنیت و تحکیم و تعالی خانواده برای انسان وضع شده است. حجاب را خداوند برای سلامت انسان‌ها در نظر گرفت و باید برای اجرایی شدن این حکم الهی از تمام ابزارهای تبلیغی، ترویجی و آموزشی استفاده کنیم.

شرفخانی از اقدامات داخل سازمانی اوقاف و امور خیریه گفت و ادامه داد: بخش عمده‎ای از تولیدات سازمان اوقاف در حوزه عفاف و حجاب  است. همچنین سازمان اوقاف جز نهاد‎های برتر در حوزه امر عفاف و حجاب بوده، چراکه در ساختار طراحی شده برای بحث جذب، گزینش، بکارگیری، ارزیابی نیروی انسانی و ارتقای سطح معرفتی، بصیرتی و تعالی خانواده کارکنان اقدامات خوبی انجام داده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: برای بیرون از مجموعه سازمان، حوزه عملیاتی عفاف و حجاب ما بقاع متبرکه است. در این موارد هم بسیار سخت گرفته‏‎‏ایم. در حوزه حجاب برتر هم در ورودی‎های امام‎زادگان تبلیغات مناسبی را انجام داده‎ایم. جدا از این موضوعات تولیدات فرهنگی بسیاری هم در این زمینه داشته‎ایم.

وی با اشاره به تولیدات مکتوب، مصور، نرم‌افزارهای چندرسانه‎ای و فضای مجازی، افزود: ما در سازمان اوقاف بحث عفاف و حجاب را به عنوان اصل قرار داده‎ایم. ادبیات این نوع فعالیت‎ها در سازمان اوقاف ویژه و خاص است به گونه‎ای که به صورت کاملا غیر مستقیم و با ادبیات امروزی این کار در حال رخ دادن است.

در این کتاب موضوع عفاف و حجاب را ترویج داده‎ایم

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به انتشار کتاب «انار دل من» از سوی این معاونت، گفت: وقتی کتاب انار دل من را مطالعه می‎کنیم در وهله اول و با یک نگاه احساس می‎شود که ربطی به حوزه عفاف و حجاب ندارد اما ما در این کتاب موضوع عفاف و حجاب را ترویج داده‎ایم اما اکثرا آن را به عنوان یک رمان می‎بینند. همچنین در تمامی طرح ها از جمله طرح آرامش بهاری و یا برنامه‎های تابستان نکته‎‏های عفافی و حجابی را قرار دهیم.

شرفخانی تصریح کرد: اعتقاد ما این است که نباید کارهای تبلیغی و ترویجی به صورت مستقیم باشد بلکه به صورت غیرمستقیم و برای پاسخ به برخی از شبهات و ایجاد فرهنگ عفاف و حجاب در ناخودآگاه فرد و مخاطب باشد و این کاری است که در مجموعه سازمان اوقاف در حال انجام است. در این زمینه اتاق فکرهایی داریم و مجموعه فرهنگی و پژوهشی ما کارشان اینگونه تولیدات است. جدایی از این موارد استفاده از ظرفیت مبلغین و بحث کارهای تبلیغی هم سرجای خودش وجود دارد.

captcha