اعزام 4715 زائر خراسان جنوبی به عتبات
کد خبر: 3506132
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
از ابتدای سال صورت گرفت؛

اعزام 4715 زائر خراسان جنوبی به عتبات

گروه اجتماعی: مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی با تأکید بر پرهیز از سفر به عتبات با کاروان‌های غیر مجاز گفت: از ابتدای امسال 1303 نفر از طریق هوایی و 3412 نفر از طریق مرز زمینی از خراسان جنوبی به عتبات اعزام شدند که مجموع این زائران 4715 نفر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، ابوالفضل نوفرستی مدیر کل حج و زیارت امروز 23 خرداد ماه در نشست خبری گفت: از ابتدای امسال هر هفته از خراسان جنوبی 10تا 12 کاروان زمینی و هر کاروان شامل 40 زائر به عتبات اعزام شدند.

وی با بیان اینکه همچنین از ابتدای سال جاری هر هفته یک پرواز هوایی شامل 120 زائر به نجف از خراسان جنوبی داشته‌ایم، اظهار کرد: به عبارت دیگر از ابتدای امسال 1303 نفر از طریق هوایی و 3412 نفر از طریق مرز زمینی از خراسان جنوبی به عتبات اعزام شدند که مجموع این زائران 4715 نفر است.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی بیان کرد: متأسفانه یکی از مشکلاتی که در بحث اعزام زائر به عتبات وجود دارد، موضوع افرادی است که به صورت آزاد و غیر مجاز مردم علاقمند به زیارت را به عتبات می‌برند که در این صورت اگر مشکلی برای زائر به وجود آید هیچ کس پاسخگو نیست.

نوفرستی ادامه داد: در سفرهایی که دفاتر حج و زیارت برای اعزام زائران ترتیب می‌دهد قرارداد امنیتی، قرارداد بهداشت و..جهت رفاه حال زائران بسته می‌شود در حالی که در سفر‌های غیر مجاز هیچ کدام از این موارد وجود ندارد.

وی افزود: از ابتدای سال حدود 16 نفر که به صورت غیر مجاز اقدام به اعزام زائر می‌کرده اند در خراسان جنوبی شناسایی شده‌ و برای آنان پرونده تشکیل شده است که امیدواریم با همکاری نهادهای ذی ربط این مشکل حل شود.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر حدود 19 هزار ثبت نام کننده از خراسان جنوبی برای حج تمتع در نوبت هستند که امسال نیز طبق روال سال قبل قرار بود 1100تا 1400 نفر به این سفر معنوی اعزام شوند که با کارشکنی طرف سعودی محقق نشد.

نوفرستی با اشاره به مظلومیت جمهوری اسلامی در ماجرای مذاکره با عربستان سعودی در زمینه اعزام زائران اظهار کرد: طرف سعودی مذاکره را چند ماه به تعلیق انداخت و بعد از اینکه با بهانه‌جویی های زیاد در نهایت حاضر به مذاکره شد شرط های غیر معقول را مطرح کرد.

وی بیان کرد: عدم برگزاری مراسم دعای کمیل و مراسم برائت از مشرکین، عدم حضور سرپرست زائران ایرانی( آقای قاضی عسکر) در بعثه سایر کشورها و...از جمله شروط عجیب عربستان بود و این در حالی است که مسائل مهمتری چون بحث ویزا و یا امنیت زائران ما مطرح بود.

مدیرکل حج و زیارت خراسان جنوبی یادآور شد: مشکل عربستان نه دعای کمیل و نه مراسم برائت از مشرکین است بلکه مسئله او شکست تروریست‌های مورد حمایتش در حلب سوریه و فلوجه عراق است.

captcha