اجرای طرح «آرامش بهاری»؛ تجلی فرهنگ جهادی در کشور
کد خبر: 3490616
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸

اجرای طرح «آرامش بهاری»؛ تجلی فرهنگ جهادی در کشور

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به مؤلفه‌های فرهنگ جهادی، اجرای طرح «آرامش بهاری» را تجلی فرهنگ جهادی در کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور ظهر امروز، اول اردیبهشت‌ماه در مراسم اختتامیه طرح «آرامش بهاری» که در بقعه متبرکه امامزاده یاسر و ناصر(ع) طرقبه برگزار شد، ضمن تشکر از تمامی خادمان طرح «آرامش بهاری» با اشاره به فضیلت ویژه ماه رجب نسبت به سایر ماه‌ها اظهار کرد: ماه مبارک رجب ماه بندگی و عبودیت و سرشار از فضائل و برکات است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور دلیل اصلی تمایز این ماه از سایر ماه‌ها را ولادت مولود کعبه حضرت امیرمؤمنان(ع) در آن دانست و گفت: بندگی و اعتکافی هم که در این ماه اتفاق می‌افتد در سایه ولایت است.
وی همچنین با اشاره به سخنی از مولا علی(ع) افزود: در حکمت 30 نهج‌البلاغه در خصوص تعریف ایمان از حضرت علی(ع) سؤال می‌شود که در پاسخ می‌فرمایند: «الْإِيمَانُ عَلَى أَرْبَعِ دَعَائِمَ عَلَى الصَّبْرِ وَ الْيَقِينِ وَ الْعَدْلِ وَ الْجِهَادِ، ايمان بر چهار پايه استوار است: صبر، يقين، عدل و جهاد».
حجت‌الاسلام شرفخانی در تشریح این حکمت ابراز کرد: همانگونه که مولا می‌فرمایند یکی از مهم‌ترین پایه‌های ایمان جهاد است؛ جهاد فقط به معنای مبارزه نیست بلکه در تمام عرصه‌ها همچون جهاد نفس، جهاد اجتماعی، جهاد نظامی و ... قابل تعریف است اما بر مبنای فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «جهاد در اسلام فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست بلکه این است که انسان همواره خود را در جبهه مبارزه با مانع‌تراش‌ها ببیند، احساس تکلیف و تعهد کند» زيرا مفهوم جهاد در زبان امروزی به کلمه مبارزه بازمی‌گردد.
جهاد فرهنگی امروز، مبارزه با جنگ نرم دشمن است
وی با یادآوری این مطلب که اگر جهاد خادمان بقاع متبرکه و فعالان فرهنگی، امروز در راستای شناخت اولویت‌های فرهنگی و مبارزه با مانع‌تراش‌ها و جنگ نرم دشمن نباشد، جهاد نخواهد بود، بیان کرد: جهاد فرهنگی امروز، مبارزه با جنگ نرم دشمن است.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور با انتقاد از تصور غلط برخی از مسئولان کشور که دوران کنونی را دوران آرامش و صلح می‌پندارند، گفت: متأسفانه برخی از این جنگ نرم و ناتوی دشمن علیه اعتقادات مردم و جوانان ما درک درستی ندارند و نمی‌دانند که دوران فعلی دوران جنگ است لذا باید در عین موقعیت‌شناسی، در مواجهه با دشمن برنامه‌ریزی کنیم.
وی با تأکید بر اینکه کسی می‌تواند امروز جهادگر و اهل ایمان باشد که متوجه بوده و باور قلبی به این موضوع داشته باشد، گفت: در هر مجموعه‌ای که کار جهادی انجام نشود قطعا در مقابل آن کار مادی‌گرایانه اتفاق خواهد افتاد لذا اگر در عرصه سیاسی بداخلاقی و بی‌صداقتی مشاهده می‌کنیم یقین بدانید که نگاه مادی، جناحی و منفعت‌طلبانه حاکم بوده است.
حجت‌الاسلام شرفخانی اضافه کرد: جایی که فرهنگ جهادی در آن جریان دارد انسان در ایمان، آرمان و خدمت به دیگران حل می‌شود چرا که کار جهادی بدون ایمان و اعتقاد محقق نخواهد شد از این رو طرح «آرامش بهاری» در ایام نوروز برای کسانی توانست آرامش‌بخش باشد که اهل ایمان بودند.
طرح «آرامش بهاری»؛ تجلی فرهنگ جهادی در کشور
وی در ادامه با بیان اینکه طرح نورزوی «آرامش بهاری» تجلی فرهنگ جهادی در کشور است، عنوان کرد: افراد بسیاری با فراموش کردن زندگی شخصی خود در این طرح تلاش شبانه‌روزی کردند، پس این روحیه باید در جامعه نیز تقویت شود.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور با تأکید بر لزوم به کارگیری این روحیه جهادی در ابعاد فرهنگی ابراز کرد: بی‌شک اگر با همین روحیه در عرصه فرهنگی و مبارزه با آسیب‌ها و بداخلاقی‌های اجتماعی در جامعه نیز وارد شده و آن را به عنوان الگویی موفق در کشور تقویت کنیم در سایر عرصه‌ها نیز به موفقیت خواهیم رسید.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جان‌فشانی‌های شهدای مدافع حرم یادآور شد: همانگونه که امروز مدافعان حرم با از خودگذشتگی در خارج از مرزها در مواجهه نظامی با دشمن حافظ امنیت ما و حریم اهل بیت(ع) و اسلام هستند ما نیز باید مدافع حریم ولایت در کشور باشیم.
مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با ساختار اداری انجام‌پذیر نیست
حجت‌الاسلام شرفخانی با اشاره به دیگر ابعاد طرح «آرامش بهاری» اظهار کرد: این طرح ساختار تبلیغی در نظام اسلامی که غالبا منبر بود را بر هم زد و به جای اینکه مردم را پای منبر فرا بخواند خود به دنبال جذب مردم رفت که از این الگوی ستودنی می‌توان در برنامه‌های دیگر نیز بهره گرفت.
وی توجه به نظم و استراتژی در کار را یکی دیگر از مؤلفه‌های فرهنگ جهادی عنوان و اضافه کرد: مبارزه با آسیب‌های اجتماعی که یکی از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب است با ساختارهای اداری میسر نمی‌شود؛ همچنین فرصت‌طلب بودن و بهره‌گیری از ظرفیت مناسبت‌های مذهبی در مقابله با جنگ نرم دشمن یکی از دیگر از مواردی است که نباید مغفول واقع شود.
ضرورت پرهیز از نگاه صرفا زیارتی به زائران
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه کشور ضمن بیان اینکه نباید به زائران نگاه صرفا زیارتی داشته باشیم از مشارکت فعالانه مردم در این طرح یاد کرد و علت آن را اجرای طرح توسط مردم دانست.
وی در بخش پایانی سخنان خود در خصوص خطراتی که کشور را تهدید می‌کند، اشاره کرد: ما با دو نوع خطر مواجهیم. نخست، خطر خارجی که اقدامات پیشگیرانه بسیار خوبی در عرصه مواجهه نظامی صورت گرفته است. خطر دوم خود دو بعد دارد: بعد اول خطر هواهای نفسانی خود ماست که اگر نتوانیم آن را مهار کنیم از فرهنگ و روحیه جهادی جدا و در پازل دشمن بازی کرده‌ایم.
حجت‌الاسلام شرفخانی راه مبارزه با این خطر را اخلاص و چنگ زدن به ریسمان اهل بیت(ع) دانست و ادامه داد: اولین کار شهدا مبارزه و پا گذاردن روی نفسشان بود و آنچه که در این طرح اتفاق افتاد نیز اخلاص خادمان، هیئت امنا و روحانیون بود که این طرح را اثرگذار کرد. بُعد دیگر خطر داخلی از بین رفتن همگرایی و هم‌افزایی میان جبهه خودی است که خطر آن بیش از خطر خارجی است و تنها راهکار آن وحدت کلمه حول محور ولایت است.
captcha