ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی و فرهنگ سلامت
کد خبر: 3473322
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
در نخستین روز جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی عنوان شد:

ترویج سبک زندگی ایرانی- اسلامی و فرهنگ سلامت

گروه سلامت: هفتمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران با محویت فرهنگی ایرانی و اسلامی و اسلام ناب محمدی در سه بخش موسیقی، هنرهای نمایشی و فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نخستین روز از مرحله پایانی هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی کشور صبح امروز با حضور 400 نفر از دانشجویان برگزیده استانی از سوی معاونت فرهنگی-دانشجویی و معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

این جشنواره با محوریت فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ سلامت با موضوعات اسلام ناب محمدی، وحدت، اخلاق و آزاد اندیشی، هویت ایرانی تمدن و خانواده همچنین فرهنگ سلامت چالش جمعیتی، بی فرزندی تک فرزندی و سالمندی و سلامت اجتماعی نشاط، اعتماد و مدارا برگزار می‌شود.

حسام‌الدین علامه، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به بیان ویژگی‌های این جشنواره پرداخت و اظهار کرد: از مهمترین ویژگی‌های این جشنواره انتخاب دبیران افتخاری و تخصصی از بهترین‌های حوزه هنر کشور بوده است، افراد شاخص، پیشکسوت و اهل فن هر رشته نیز داوری این رشته‌های این حاضر در این جشنواره را بر عهده دارند.

وی افزود: امسال جشنواره در فضای تخصصی‌تری برگزار شد، رشته‌های غیرمرتبط با هنر حذف شده و از این جشنواره به جشنواره‌های دیگر و مسابقات کشوری دیگر انتقال پیدا کردند، همچنین موضوع فرهنگ سلامت به صورت ویژه در این جشنواره دیده شد و دانشگاه‌ها در تولید آثار هنری به سمت این موضوع هدایت شدند.

دبیر جشنواره افزود: جشنواره از حالت تک اختتامیه‌ای به دو اختتامیه‌ای تبدیل شد؛ در رشته‌هایی مثل نمایش صحنه‌ای، نمایش خیابانی، پانتومیم، موسیقی و آواز که نیاز به اجرای اثر در حضور داوران دارد، در یک مرحله داوری انجام شده و بهترین آثار برای اجرای نهایی انتخاب شده‌اند که در اختتامیه تهران به نمایش درمی‌آیند و در پایان روز سوم نتایج اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از رشته‌های هفتمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی، رشته موسیقی است، تصریح کرد: در بخش موسیقی احتیاج به فرهنگ‌سازی و ارزش‌گذاری صحیح داریم، موسیقی یک واژه مشترک و به نوعی مبهم است، منظور ما از موسیقی آن قسم‌هایی از موسیقی است که دارای مضامین عرفانی و معنوی که انسان را به مبدا هستی واصال می‌کند، موسیقی اجتماعی که ریشه در اخلاق و انسانیت دارد و به دنبال ترویج سبک زندگی ایرانی – اسلامی و فرهنگ سلامت در بین آحاد مردم است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت با تأکید بر این‌که موسیقی متناسب با مجالس لهو و لعب و دارای مضامین مبتذل و متناسب با عشق‌های مجازی و نگاه‌های پوچ گرا، قطعا چه از نظر سبک و چه از نظر مضامین مورد تایید مجموعه وزارت بهداشت نیست، خاطرنشان کرد: حتی موسیقی‌هایی که از نظر بحث حلال شرعی مشکلی ندارد ولی از نظر نوع اجرا، مضامین شعری و حواشی نحوه اجرا متناسب با شأن محیط علمی دانشگاه نیستند، هم مورد عنایت و تأیید سیاست گذاران جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت نیستند.

بر اساس گزارش ایکنا در نخستین روز از جشنواره هفتم گروه‌های مختلف موسیقی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حضور سالار عقیلی هنرمند موسیقی ایرانی به روی سن رفته و اشعار حافظ، مولانا و سعدی را با طنین صدا به گوش حاضران رساندند.

از نکات جالب این بخش اجرای «ایران ای سرای امید» توسط گروه علوم پزشکی کرمانشاه بود که ضمن تناسب داشتن با ایام الله دهه فجر مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت.

اجرای هنر‌های نمایشی بخش دیگر این جشنواره بود که موضوعات آن عمدا حول قوام خانواده، جمعیت و مشکلات خانواده‌های تک فرزند، طلاق و آثار سوء آن، ناهنجاری‌های اجتماعی، آثار سوء فضای مجازی، آلودگی‌ هوا و مصرف بهینه آب زیر نظر ایرج راد بازیگر و کارگردان پرسابقه تئاتر کشور برگزار شد.

مرحله پایانی این جشنواره در سه بخش هنرهای نمایشی، موسیقی و فضای مجازی قرار است تا روز سه شنبه 20 بهمن‌ماه ادامه پیدا کند. که در نخستین روز با شش اجرای تئاتر، چهار نمایشنامه‌خوانی، یک اجرای موسیقی و مسابقات آواز، چهار کارگاه آموزشی، پخش فیلم و دو اجرای پانتومیم همراه بود.

گفتنی است بخش هنرهای تجسمی و ادب این جشنواره نیز 25 بهمن‌ماه در شیراز برگزار می‌شود همچنین کارگاه‌های آموزشی فضای مجازی نیز عصر امروز کار خود در حوزه هنری سازمان تبلیغات آغاز می‌کند.

captcha