مهرداد خوشبخت، کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه سینما در پرداختن به رویدادهای مهم کشورمان موفق نبوده است، اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی سینما پرداختن به موضوعاتی است که جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده است. برای نمونه آنچه در واقعه طبس روی داد اتفاق بسیاری مهمی است که تنها در یک فیلم (طوفان شن) به صورت مستقیم به آن پرداخته شده است. این کمکاری نیز عواقب بسیاری دارد که هم به خود سینما هم به جامعه و تاریخ مردم این مملکت ضربه میزند.
وی افزود: اگر به سینمای جهان دقت کنیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از اتفاقات مهم در جوامع غربی تبدیل به فیلم شده است، حتی در مواقعی از سینما بهره بردهاند تا حقایق را به نحوی دیگر به مردم معرفی کنند. برای مثال آنچه که در ویتنام رخ داده نشان دهند وحشیگری نظامیان آمریکایی بود، اما در فیلمهای هالیوودی داستان برعکس روایت میشود و کسانی که از کشورشان دفاع میکنند، افراد ددمنشی هستند. نکته تاسف آور اینکه این امر را به اندازهای خوب انجام میدهند که مخاطبان آن را میپذیرند.
خلیج عدن را به سفارش نیروی دریایی جلوی دوربین بردم
این کارگردان در پاسخ به این سوال که چرا ما در این حوزه کمکار هستیم، گفت: وقتی درباره چرایی این رویداد سخن میگویم این گفته را بارها میشنویم که نبود امکانات دلیل به وجود آمدن چنین وضعیتی بوده است! این بهانه به نظرم منطقی نیست، بلکه کمکاری را باید در بین فیلمسازان جستجو کرد. برای درک بهتر مثالی میزنم. اخیراً من فیلم را برای نیروی دریایی ارتش و وزارت نفت ساختهام که قرار است 8 آذر پخش شود. این کار درباره رویدادی واقعی است که به حادثه دزدان دریایی خلیج عدن میپردازد. در این کار تمام تلاش خود را کردم تا با توجه به امکاناتی که در اختیارم گذاشته شده کار خوبی ارائه دهم، برای همین هر دو نهاد سرمایهگذار اظهار علاقه کردهاند که باز با هم همکاری داشته باشیم.
وی به توضیح فوق اضافه کرد: توضیح فوق را برای تعریف از خود نگفتهام، بلکه به این دلیل بود که در ابتدای مذاکره نهادهای مربوطه بیم داشتند تا به سینماگران اعتماد کنند، چون نمونههایی نشان دادن که برای آثاری بسیار بیکیفیت سرمایهگذاری کردهاند، به نحوی که حتی قادر نیستند آن را به نمایش درآورند یا اینکه بودجهای را در اختیار فیلمسازی قرار دادند، اما وی کار را تحویل نداده است. این اتفاقات ناپسند در شرایطی است که اگر تصویری خوب وجود داشت مطمئنا نهادهای بیشتری در تولیدات سینمایی یا تلویزیونی سرمایهگذاری میکردند.
کارگردان فیلم «تا مدار 10 درجه» در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تصویرگری از برخی رویدادها به نوعی تصویرگری افتخارات کشور است. برای همین سرمایهگذاری در آن امری واجب است، حتی معتقدم برای این دست کارها باید سرمایهگذاری مجزا در نظر گرفته شود تا برخی بابت هزینه در این قبیل تولیدات اعتراض نداشته باشند. در ضمن باید کسانی را پشت دوربین این دست آثار قرار داد که در کار خود کاملا حرفهای باشند. دلیلم نیز این است که کار بد در این حوزه روند تولیدات مورد نظر را پایین میآورد.
ناآگاهای برخی فیلمسازان، آفت رایج سینماست
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آسیبهای رایج در این کارها چیست، گفت: از نگاه من نبود تخصص در فیلمساز اولین و آخرین آسیب در این حوزه است، چون باور دارم کسی که کارش را بلد باشد حتی یک پیام شعاری را هم به صورتی زیبا به بیننده منتقل میکند. گواه این ادعا نیز بسیاری از تولیدات مطرح هالیوود است که کاملا رویکردی پروپاگاندا دارد، اما به واسطه تسلط کارگردان به صورتی جذاب به بیننده ارائه میشود.
خوشبخت درباره فعالیتهای اخیر خود چنین توضیح داد: فیلم «تا مدار 10 درجه» جدیدترین کارم است که مهدی تربتی فرد تهیهکنندگی آن را برعهده دارد. در ضمن تدوین توسط علیرضا همتی در حال انجام است. همچنین نام فیلم نیز از «من پدرم دریا» به «تا مدار 10 درجه» تغییر پیدا کرد، چون این نام همخوانی بیشتری با موضوع فیلم دارد.
وی درباره تغییر نام فیلم این گونه توضیح داد: با توجه به اینکه نفتکشهای شرکت ملی نفتکش ایران جهت صادرات نفت از خلیج عدن - که در مدار 10 درجه قرار دارد - باید از این مکان عبور کنند تصمیم گرفتیم نام فیلم را به «تا مدار 10 درجه» تغییر دهیم. دزدان دریایی در همین منطقه کشتیها را مورد حمله قرار میدهند و نیروی دریایی ارتش برای محافظت از ناوگان دریایی از مدار 20 درجه عبور کرده و تا تنگه باب المندب که در مدار 10 درجه قرار دارد حضور پیدا میکنند.
خوشبخت درباره داستان فیلم گفت: «تا مدار 10 درجه» به قلم مشترک کریم خودسیانی و حمزه صالحی درباره پارسا، فرزند ناخدا یاور است که برای تصویربرداری از انتقال نفت توسط نفتکش به کشورهای خارجی، راهی سفری دریایی میشود. این در حالی است که به دلیل مقتضیات شغل پدر، پارسا همواره دچار تعارضات اساسی با او بوده اما حمله دزدان دریایی خلیج عدن به نفتکش ایران و عملیات موفقیت آمیز نیروی دریایی ارتش به فرماندهی ناخدا یاور با دزدان، محملی برای تغییر نگاه پارسا نسبت به پدرش میشود.
این فیلمساز بازیگران فیلم را چنین معرفی کرد: داریوش فرهنگ، محمود عزیزی، حسن جوهرچی، حسین مهری، افشین نخعی، سارنگ بهمنی، ساناز نیک نام، افشین طائی، امین سیدی، داود محمدی، ناهید ثناگو و مرتضی زارع دیگر بازیگران اصلی این فیلم هستند. این پروژه عظیم با همکاری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران تولید شده و محصول مرکز امور نمایش سیما (سیما فیلم) است.
سایر عوامل اصلی پروژه عبارتند از؛ مدیر تولید: رضا نصیرینیا، مدیر تصویربرداری: سیروس عبدلی، تصویربردار: سیدهادی سیدحسینی پویا، صدابردار: سامان شهامت، طراح صحنه و لباس: آرتا ماهان، مجری طرح: شرکت ترنج فیلم تصویر، طراح گریم: نوید فرح مرزی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: رضا شریفی، مشاور رسانه ای: امین اعتمادی، عکاس: سینا عبدلی، مدیر تدارکات: محمود کوچکی.