توجه به جایگاه موضوعات دینی در جشنواره فجر
کد خبر: 2859581
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲
نادر طریقت بیان کرد:

توجه به جایگاه موضوعات دینی در جشنواره فجر

گروه هنر: یک کارگردان سینما گفت: در سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نگاه به موضوعات دینی در مقایسه با دیگر آموزه‌های ارزشی کیفیت بالاتری داشت.

نادر طریقت، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه موضوعات دفاع مقدسی در جشنواره سی و سوم اظهار کرد: امسال چند فیلم داشتم که در آنها موضوعات دفاع مقدس و انقلابی مورد توجه قرار گرفته بود، اما غیر از «مزار شریف» نمی‌توان کاری را نام برد که توانسته باشد در جذب مخاطب موفق باشد، به ویژه این آثار در بحث کیفیت آثار تولید شده نتوانسته بودند نمره خوبی از خود به جای گذارند.

وی افزود: فیلم «ماهی سیاه کوچولو» یکی از آن آثار بود که در آن به حادثه سیاهکل آمل پرداخته می‌شد، اما ابزاری که در اختیار این فیلم بود به هیچ وجه جوابگوی فیلم نبود؛ تنها لوکیش زیبایی این فیلم بود که سبب شد تصاویر خوبی گرفته شود. نکته دیگر درباره این فیلم آن بود که این کار به نوعی در ادامه راه «چ» ساخته شد، اما این دو کار را نمی‌توان در بحث امکانات و ساختار با هم مقایسه کرد.

این فیلم‌ساز ادامه داد: اما بهترین فیلمی که در حوزه انقلاب اسلامی به نمایش درآمد و نظرهای بسیاری را به خود جذب کرد، فیلم «مزار شریف» ساخته حسن برزیده بود. این فیلم سعی کرده بود آنچه که در حمله طالبان به سفارت ایران در مزار شریف روی داده بود را به تصویر بکشد و انصافاً نیز در انجام این کار موفق بود. این امتیازات را هم در بحث ساختار فیلم و هم در بحث مضمون می‌توان مشاهده کرد، برای همین است که وقتی درباره این فیلم صحبت به میان می‌آید، فارغ از هر گرایش و سلیقه‌ای این فیلم مورد پسند واقع می‌شود.

وی اضافه کرد: اینکه از موسیقی فوق‌العاده بهزاد عبدی در «مزار شریف» سخنی به میان نیاورم دور از انصاف است. آهنگسازی وی در این کار یکی از نقاط برتر این فیلم سینمایی است که فوق‌العاده بود. این امتیاز به حدی بارز بود که تماشاگر دقیقاً موسیقی این فیلم را به یاد می‌آورد و همین هم بر زیباتر شدن کار افزوده است. اتفاقی که معمولاً در سینمای ما کمتر روی می‌دهد، چون این تصور شبه‌روشنفکرانه مطرح شده که استفاده کمتر از موسیقی به معنای واقعگرایی است، در صورتی که موسیقی یکی از الزامات فیلم است.

طریقت در پاسخ به این سؤال که موضوعات دینی چه جایگاهی در بین تولیدات سینمایی داشت، گفت: به نظرم نگاه به این حوزه بسیار بهتر از گذشته بود، چون داستان فیلم‌ها بیانگر مضامین دینی و ارزشی مندرج در آثار بود، برخلاف گذشته که معمولاً این دیالو‌‌گ‌ها بود که به موضوعات مورد نظر می‌پرداخت. برای نمونه از فیلم «کوچه بی‌نام» مثال می‌زنم که توجه به برخی آوازه‌های اسلامی در آن لحاظ شده بود یا پیامی که در «چهارشنبه 19 اردیبهشت» آمده بود را نمی‌شد به راحتی نادیده گرفت.

وی در پایان درباره موضوعات اجتماعی فیلم‌های جشنواره سی و سوم نیز توضیح داد: در این دوره نیز سعی شده بود که به آسیب‌های اجتماعی توجه شود؛ البته معضلاتی که بیشتر مبتلابه خانواده بود مورد توجه قرار گرفته بود، ولی یک نکته را در اکثر کارها شاهد بودیم و آن اینکه سعی شده بود که در کنار پرداختن به نقاط تاریک به برداشت‌های مثبت و روشن هم توجه شود، اقدامی که بسیار پسندیده است و باید در سینمای کشورمان بیشتر رواج پیدا کند.

captcha