چشم‌چرانی؛ مقصر مرد است یا زن؟
کد خبر: 2830394
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴

چشم‌چرانی؛ مقصر مرد است یا زن؟

گروه اجتماعی: چشم‌چرانی در مقابل چشم‌پوشی، به معنای نگاه خیره و شهوت‌آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت‌طلبی جنسی انجام می‌شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، چشم‌چرانی در مقابل چشم‌پوشی، به معنای نگاه خیره و شهوت‌آلود به نامحرم است که با انگیزه لذت‌طلبی جنسی انجام می‌شود. ما در روابط اجتماعی خود با دیگران چه جنس مخالف یا موافق به‌طور طبیعی با آنها ارتباط حضوری و کلامی داریم و به آنها نگاه می‌کنیم، نگاهی که به هیچ‌وجه در آن بحث تحریک شهوت و لذت جنسی مطرح نیست.



این نگاه‌ها داخل در مقوله چشم‌چرانی نیستند، ولی نگاه‌های ادامه‌داری که با انگیزه لذت جنسی انجام می‌شود و به تحریک شدن غریزه و میل جنسی می‌انجامد، تحت عنوان چشم‌چرانی تعریف می‌شود.



چه نگاه‌هایی چشم‌چرانی هستند؟



در قرآن آمده است: «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ» به مؤمنان بگو چشم‌های خویش را بپوشانند. یَغُضُّوا از ماده «غض» به معنی نگاه و صوت کوتاه است و نقطه مقابل آن خیره نگاه کردن و صدا را بلند کردن است، منظور این است که انسان به هنگام نگاه‌کردن معمولاً منطقه وسیعی را زیر نظر می‌گیرد؛ هرگاه نامحرمی در حوزه دید قرار گرفت، چشم را چنان فرو گیرد که آن نامحرم از منطقه دید مستقیم و عمیق او خارج شود یعنی به او نگاه خیره نکند اما راه و چاه خود را نیز ببیند.



سعید طاهری، مشاور و کارشناس خانواده در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه هنگامی که مرد زنی را به همسری برگزید و با او پیمان زناشویی برقرارکرد باید از غیرا و چشم بپوشد، گفت: مرد در هنگام انتخاب همسر باید نهایت کوشش را به عمل آورد تا همسری نیک و دلخواه پیدا کند.



وی با بیان اینکه هرچه بیشتر در این زمینه احتیاط و عاقب‌ اندیشی کند بهتر است، مطرح کرد: ازدواج آغاز زندگی انسان و سرنوشت آینده یعنی سعادت یا بدبختی او از همین‌جا شروع می‌شود.



طاهری با اشاره به اینکه مرد عاقل و خردمند دست از افکار بچه‌گانه و هوس‌های خام برمی‌دارد و تمام همتش را به سوی خانواده و زندگی نوین متوجه و در کسب و کار کوشش می کند تازندگی آبرومندی داشته باشد، ادامه داد: مردی که به سعادت و خوشبختی خویش علاقه دارد باید پس از ازدواج دست از افکار بچه‌گانه سابق و چشم‌چرانی‌های خانمان‌سوز بردارد و مسیرزندگی خویش را تغییردهد.



وی بیان کرد: برای مردی که شریک زندگی‌اش را انتخاب کرده معنا ندارد که با زنان بیگانه گرم و شوخی و یا نسبت به آنان اظهار علاقه کند.



مشاور و کارشناس خانواده در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه روان‌شناسان چشم‌چرانی را نوعی بیماری روانی می‌دانند، بیان کرد: چشمی که به این عمل زشت عادت کند هیچ‌گاه سیر نخواهد شد.



طاهری با بیان اینکه اسلام چون از مفاسد چشم‌چرانی اطلاع داشته به کلی آن را ممنوع کرده است،افزود: اگر مردی بی‌اختیار چشمش به نامحرمی افتاد نباید نگاه را تعقیب بلکه باید فوراً دیده فرو بندد و یا به جای دیگری نظر افکند.



وی افزود: چشم‌پوشی از نامحرمان در مراحل اولیه شاید تاحدی دشوار ولی با کمی استقامت و تمرین امری سهل و آسان خواهد شد.



مشاور و کارشناس خانواده در خراسان جنوبی تأکید کرد: خداوند برای چشم نیز مانند دیگر اعضا، جوارح حد و مرز قرار داده اگر فرد از این حدود الهی تعرض کند و به چیزهای که مورد امضاء شارع نیست توجه داشته باشد چشم‌چرانی گفته می‌شود.



سعادت و خوشبختی در سایه وفاداری به وجود می‌آید



آمنه منافی، روانشناس بالینی در خراسان جنوبی با بیان اینکه سعادت و خوشبختی در سایه وفاداری زن و شوهر به هم به‌وجود می‌آید، اذعان کرد: مردان پس از ازدواج، هر زنی را جز همسرت نادیده بگیرند و هیچ‌گاه از زنان بیگانه نزد همسرشان تعریف و تمجید نکند.



وی ادامه داد: هنگامی که مرد می‌گوید کاش فلان زن را گرفته بودم و فلان دختر میل داشت با من عروسی کند این حرف‌ها همسر را بدبین و مهر و علاقه او را نسبت به زندگی کم و ممکن است او هم مقابله به مثل کند یعنی از مردان بیگانه تعریف و تمجید و خواستگاران سابقش را به رخ شوهر بکشد.



روانشناس بالینی در خراسان جنوبی بیان کرد: مردی که زن عفیف، پاکدامن و مهربان خویش را رها می‌کند و برای رسیدن به چند لحظه لذت زودگذر در پی زن‌های هرزه و ولگرد می‌رود بدبخت و نادان است.



آسایش زندگی در سایه دست برداشتن از هوس بازی به وجود می‌آید



روانشناس بالینی در خراسان جنوبی خطاب به زنان گفت: زنان جامعه ما اگر می‌خواهند بدبخت و به ضعف اعصاب و پریشانی روانی مبتلا نگردند و باخوشی و آسایش زندگی کنند باید دست از چشم‌چرانی و آرزوهای خام بردارند.



منافی با اشاره به اینکه اگر مرد احساس کند که همسرش به مردان دیگر نظر دارد نسبت به او بدبین و مهر و علاقه‌اش کم می‌شود یادآور شد: برای مرد همسردار بسیار ناپسنداست که به زنان بیگانه نظر داشته و چشم چرانی کند چرا که  این چشم‌چرانی‌ها جز اضطراب درونی و پریشانی روح و ضعف اعصاب و دلسردی ازخانه و خانواده نتیجه دیگری ندارد.



گزارش از لیلا لیمویی، خبرنگار ایکنای خراسان جنوبی

captcha