فیلمساز اجتماعی باید به دنبال واقعیت‎های جامعه باشد
کد خبر: 2813611
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۲
ابوالحسن داودی:

فیلمساز اجتماعی باید به دنبال واقعیت‎های جامعه باشد

گروه هنر: کارگردان «رخ دیوانه» گفت: پس از «تقاطع» به این نتیجه رسیدم که به عنوان یک فیلمساز اجتماعی باید به دنبال واقعیت‎های اجتماع باشم، نه آرمان‎های خودم از جامعه؛ بنابراین تصمیم گرفتم که در «رخ دیوانه» سلیقه خودم را وارد فیلم نکنم.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری فیلم سینمایی «رخ دیوانه» ساعتی پیش در سالن سعدی برج میلاد با حضور عوامل فیلم برگزار شد. در این جلسه ابوالحسن داودی اظهار کرد: در ابتدا این مراسم لازم می‌دانم از کسانی که باعث شدند من نزدیک به 6 سال کار نکنم تشکر کنم، چون با این کار خود سبب شدند و توان و نیروی خودم را به روی یک کار خوب متمرکز کنم تا در نهایت کاری چون «رخ دیوانه» ساخته شود.

وی افزود: البته فیلمنامه این کار 6 سال پیش به دستم رسید و بسیار آن را پسندیم، اما از همان زمان بارها در پی ساخت آن برآمدم، اما همانگونه که گفتم لطف برخی دوستان این اجازه را به من نداد تا کار مورد نظر خود را جلوی دوربین ببرم، البته این را بگویم که طی این مدت بارها فیلمنامه این کار توسط محمدرضا گوهری فیلمنامه‌نویس کار بازنویسی شد.

وی ادامه داد: فیلمنامه این کار ابتدا کاری 3 اپیزودی بود، اما با صحبت‌هایی که با محمدرضا گوهری (فیلمنامه نویس) کردیم، تصمیم گرفته شد که یک اپیزود کم شود، در عوض داستان‌های دیگری به کار اضافه شد. اتفاقی که باعث شده آنچه هم اکنون در کار می‌بینیم را شاهد باشیم. در این فیلم سعی کردم استانداردهای سینما را کاملا رعایت کنیم. برای همین تمام تلاش خود را انجام دادیم تا تماشاگر از تک تک لحظات فیلم لذت برد.

در ادامه این جلسه تهیه‌کننده فیلم نیز در سخنانی اظهار کرد: همانگونه که کارگردان کار گفت برای ساخته شدن این فیلم زمانی 30 ساله صرف شد، اما هیچگاه این زمان باعث نشد که انگیزه‌های ما برای ساخت این کار کم شود، چون می‌دانستیم فیلمنامه خوبی در اختیارمان است که می‌تواند برای سینمای کشورمان اتفاقی خوب باشد. نکته دیگر اینکه استقبالی که مردم از این فیلم داشتند نشان می‌دهد که سیلقه سینمایی مردم رشد کرده و کار خوب یا بد را به خوبی تشخیص می دهند.

صابر ابر بازیگر این فیلم هم گفت: واقعا خوشحالم در چنین فیلمی حضور داشتم، چون این کار به شدت از یک گروه حرفه‌ای بهره برده است. برای همین هم نتیجه آن مطلوب شده است. نکته دیگر اینکه من کارگردان این کار توانسته به شکل کاملا حرفه‌ای بازیگران خود را هدایت کند، اتفاقی که در سینمای کشورمان کمتر روی می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که در «رخ دیوانه» کیفیت جدیدی از بازیگری را به نمایش درآورده است، گفت: من سعی می‌کنم در همه کارهایم بهترین و بیشترین تلاش را انجام دهم، اما این خواسته زمانی محقق می‌شود که فیلمنامه و کارگردانی هم من را در این مسیر یاری کند، اتفاقی که در رخ دیوانه روی داد.

در بخش دیگری از این مراسم طناز طباطبایی هم بیان کرد: من برای فیلم «مرهم» تحقیقات فراوانی در زمینه مواد مخدر انجام دادم؛ به همین دلیل اطلاعات زیادی در این زمینه دارم و فکر کنم از عهده نقش معتاد در دو فیلم «مرهم» و «رخ دیوانه» برآمدم.

در این جلسه بار دیگر داوودی اظهار کرد: بعد از فیلم «تقاطع» چند جوان در این مورد که فیلم را از زاویه دید خودم و با آرمانی که از جوانان دارم ساخته‌ام نه با واقعیاتی که جوانان در جامعه هست. من به این نتیجه رسیدم که حق با آنها است و من به عنوان یک فیلمساز اجتماعی باید به دنبال واقعیت‎های اجتماع باشم، نه آرمان‎های خودم از جامعه؛ بنابراین تصمیم گرفتم که در «رخ دیوانه» سلیقه خودم را وارد فیلم نکنم.

کارگردان فیلم «تقاطع» دامه داد:  سینما یک رابط است که خلق می‌شود و به وسیله آن با مخاطب ارتباط برقرار می‌شود و خواهش می کنم دوستان نگران دروغ‌هایی که در فیلم است، نباشند. نکته پایانی اینکه این سوال برایم پیش آمده که چرا به یکباره آمار سینماهای مردمی ما 30 درصد افت پیدا کرد. از دیشب و این در حالی است که از دیشب فیلمی به نمایش درنیامده در سینماهای مردمی، این را به این دلیل گفتم که آقای رضاداد گفته بودند؛ فضا به طرز مشکوکی آرام است. اما من می گویم که فضا به طرز مشکوکی عجیب است .

captcha