هدف از ایجاد اندیشگاه فرهنگی، تلاش برای بازتولید ارزش‌های فرهنگی است
کد خبر: 2707457
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
صالحی امیری اظهار کرد:

هدف از ایجاد اندیشگاه فرهنگی، تلاش برای بازتولید ارزش‌های فرهنگی است

گروه اجتماعی: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با تأکید براینکه یک نهاد فرهنگی ملی هیچ‌گاه به یک نهاد سیاسی تبدیل نخواهد شد، افزود: هدف از ایجاد اندیشگاه فرهنگی، تلاش برای بازتولید ارزش‌های فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، سیدرضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران شب گذشته، 23 دی در نشست خبری با خبرنگاران تبریز بر تدوین دانشنامه آذربایجان تأکید کرد و گفت: تدوین این دانشنامه دوهدف عمده دارد، یکی اینکه تاریخ و فرهنگ منطقه به‌شکلی صحیح و متقن حفظ شده و دچار تحریف نمی‌شود و دیگر اینکه نیاز پژوهشگران را مرتفع کرده و بستر مطالعه برای آنان را درهر نقطه از جهان درخصوص فرهنگ، تاریخ و تمدن این خطه از ایران فراهم می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص تبدیل کتابخانه ملی به اندیشگاه فرهنگی، اظهار کرد: این اندیشگاه براساس تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، برای ایجاد کرسی‌‎های آزاد‎اندیشی و حضور فعال نخبگان تشکیل و راه‌اندازی شد که تاکنون 110 نشست باموضوعات مختلف درآن برگزار شده است.

صالحی امیری با تأکید براینکه یک نهاد فرهنگی ملی هیچ‌گاه به یک نهاد سیاسی تبدیل نخواهد شد، افزود: هدف از ایجاد اندیشگاه فرهنگی، تلاش برای حضور، ظهور و بازتولید ارزش‌های فرهنگی است؛ لذا هیچ‌‎گونه جناح‌بندی و مرزبندی درآن وجود ندارد و همه فرهیختگان، نخبگان و دانشگاهیان می‌توانند جلسات نقد و بررسی موضوعات تخصصی خود را درآنجا برگزار کرده و با هم‌فکری اعضاء به نتایج مطلوب دست یابند.

وی همچنین از دیجیتال‌سازی 733 آلبوم بزرگ اسناد سلطنتی دوره قاجار خبر داد و گفت: این اسناد برای مطالعه به زودی ازطریق سایت سازمان اسناد در دسترس پژوهشگران و مردم قرار خواهد گرفت.

مشاور رئیس جمهور به امضای تفاهنامه‌‎ای با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌‎نامه رایزنان فرهنگی به‌عنوان نمایندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در خارج از کشور وظیفه جمع‌آوری اسناد و نسخ خطی در ارتباط با ایران و اسلام را بر عهده خواهند داشت که حکم حدود 30 نفر از رایزنان فرهنگی ایران در جهان صادر شده است.

captcha