روایت شش سال حبس خانگی یک سفیر در انگلیس
کد خبر: 2618704
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۶
خاطرات نصرت‌الله تاجیک منتشر می‌شود؛

روایت شش سال حبس خانگی یک سفیر در انگلیس

گروه ادب: نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات کشورمان که چندین سال در انگلستان و بر اساس توطئه این کشور به اتهام خرید و فروش دوربین‌های دید در شب بازداشت شده و مورد حصر قرار گرفته بود، خاطرات خود را از سال‌های حضور در این کشور توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری با اعلام این خبر اظهار کرد: نصرت‌الله تاجیک، سیاست‌مدار، دیپلمات، نویسنده و زندانی سیاسی پیش از انقلاب اسلامی است که خاطرات خود را از روزهای بازداشت و حصر خانگی‌اش در انگلستان به رشته تحریر درآورده و قصد دارد این خاطرات را توسط انتشارات سوره مهر به چاپ برساند.
وی همچنین گفت: تاجیک در دوران حبس خود در انگلستان خاطراتش را به نگارش درآورد و هم اکنون این خاطرات را به دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری ارائه کرده است که پس از ویرایش نهایی توسط انتشارات سوره مهر به چاپ می‌رسد.
تاجیک ۴ آبان ۱۳۸۵ در شهر دورهام انگلیس به اتهام خرید ۱۰ عدد دوربین دید در شب بازداشت شد. اولین جلسه دادگاه دو روز بعد از دستگیری وی برگزار و پس از آن تاجیک زندانی شد. دادگاه اعلام کرد که بازداشت تاجیک بنا به درخواست دولت آمریکا و بر اساس موافقت‌نامه استرداد بین دو کشور مربوط به سال ۲۰۰۳ انجام شده است. با پیگیری‌های وزارت خارجه ایران، تاجیک پس از دو هفته با وثیقه ۵۰۰ هزار پوندی موقتاً آزاد و از آن زمان تا پنجشنبه، ۲۳ آذرماه ۱۳۹۱ در حبس خانگی به سر برد. وی پس از شش سال حبس خانگی در انگلیس، بامداد چهارشنبه، ۲۹ آذر ۱۳۹۱ وارد تهران شد.
نصرت‌الله تاجیک پیش از این سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن، مشاور وزیر کشور، استاندار هرمزگان، مشاور وزیر امور خارجه در امور خاورمیانه، مدیرکل مسکن و شهرسازی کردستان و مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم بوده است.

captcha