نگاهی به آستان امامزاده مسعود(ع) در شهرستان قاین
کد خبر: 2618396
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴

نگاهی به آستان امامزاده مسعود(ع) در شهرستان قاین

گروه اجتماعی: آستان امامزاده مسعود(ع) در شهرستان قاین، بخش سده، دهستان پسکوه، روستای شندان عرب واقع شده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، این مزار در حد فاصل روستاهای شندان و نوغاب از توابع بخش نیمبلوک شهرستان قاین واقع است، این مزار تا قاین  75 کیلومتر فاصله دارد. کوه مسعودی و کوه کمر اژدها در اطراف آن واقع‌اند.



بانی اولین بنا کربلایی عباس به سال 1230 هجری قمری بوده که خود را شفا یافته این بزرگوار می‌داند. او به اتفاق دو نفر به نام‌های محمد و حسن به همان نشانی که آن سید داده می‌رود و به حفاری می‌پردازند تا سرانجام به قبری می‌رسند که نام مسعود بر آن نوشته شده بود.



آن‌ها اتاقی خشتی گلی 4 در 5 متر بر روی آن مرقد می‌سازند و از آن تاریخ این محل به‌صورت مزار در آمده و مورد توجه و زیارت مردم قرار می‌گیرد.



در سال 1335 شمسی پدر مزاربان فعلی آن بنا را با سنگ و خشت خام و با همان مشخصات اولیه بازسازی می‌کند، در سال 1350 شمسی قدرت صادقی این بنا را تخریب کرده و بنایی دیگر با آجر بر روی آن می‌سازد. مجدداً در سال1372 شمسی بقعه فعلی با کمک افراد خیّر ساخته می‌شود. ساختمان جدید به طول 13 و عرض 10 متر با مصالح آجر، آهن، سیمان و سنگ گچ به‌طرز زیبایی ساخته شده و در ضلع شرقی آن ایوانی در ابعاد 8×18 متر احداث می‌شود.



ورودی آن به داخل آرامگاه از انتهای این ایوان باز و بسته می‌شود. بدنه این ایوان به ارتفاع یک متر سنگ مرمر و بقیه تا سقف گچ‌کاری است. نمای بیرونی مزار با سنگ مرمر تزیین شده که به علت بی‌دقتی بخش عمده آن ریخته است.





دو طرف ایوان دو اطاق 3×4 متر دارد و اطاق جنوبی برای راه‌پله‌های پشت بام و اطاق شمالی جهت انبار از آن استفاده می‌شود و درهای هر دو اطاق از ایوان باز می‌شود، آرامگاه در انتهای ایوان واقع و 8 در 8 متر است و گنبدی کلاه خودی به قطر 5 متر و عمق یک متر و ارتفاع تقریبی 3 متر بر روی ضریح استوار است و بقیه سقف با آهن پوشیده شده است. دیوارهای داخلی مزار به ارتفاع یک متر با سنگ مرمر تزیین یافته و بقیه دیوارها تا نوک گنبد گچ کاری ساده است، به‌طور کلی مساحت حرم به 300 متر مربع می‌رسد.



صورت قبر به طول 2 و عرض یک متر و ارتفاع 40 سانتی متر با سنگ مرمر پوشیده شده، بر روی صورت قبر ضریحی مشبک به رنگ خاکستری به طول 2/25 و عرض 1/5 و ارتفاع 2 متر نصب شده. ورودی آن را با پارچه سبز پوشانیده‌اند.



زوار این آستان را بیشتر اهالی روستاهای نوغاب، تیغاب، دوست آباد، کرغند و دهات اطراف تشکیل می‌دهند و در روزهای جمعه و فصل بهار و نیز ایام محرم و صفر زائران فراوانی دارد. نذورات نقدی آن که زوار در ضریح می‌ریزند صرف هزینه‌های ضروری مزار می‌شود، در سمت شرق بقعه زائر سرایی با 7 اطاق و سرویس توسط افراد خیر ساخته شده است.

captcha