شبکه‌های اجتماعی حریم خانواده‌ها را کاهش می‌دهد
کد خبر: 1443142
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
زین‌العابدینی:

شبکه‌های اجتماعی حریم خانواده‌ها را کاهش می‌دهد

گروه فضای مجازی: استادیار دانشگاه شهید بهشتی گفت: شبکه‌های اجتماعی، حریم خانواده‌ها را درنوردیده و نظارت و کنترل والدین را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی «آنسوی تکنولوژی» با حضور محسن حاجی زین‌العابدینی؛ استادیار دانشگاه شهید بهشتی به همت خانه فرهنگ شیخ هادی برگزار شد.
زین‌العابدینی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به نقش مهم فناوری‌های نوین ارتباطی در فضای مجازی اظهار کرد: امروزه شبکه‌های اجتماعی به مراتب اثر روحی و اجتماعی فراوانی بر کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان دارد که در برخی موارد صدمات جبران‌ناپذیری به ارمغان دارد.
وی افزود: این شبکه‌ها حریم خانواده‌ها را درنوردیده و نظارت و کنترل والدین را کاهش می‌دهد و امروزه خانواده‌ها با مسائلی همچون خشونت، رفتارهای پرخطر، سست شده بنیان خانواده، اشاعه جرم و جنایت در طیف وسیعی مواجه هستند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: آنچه که بیشتر کودکان و نوجوانان را شیفته خود می‌کند، بازی رایانه‌ای و موبایلی است که سبب ایجاد هیجان کاذب می‌شود. همچنین تخلیه روحی روانی آن معضلات عدیده‌ای برای جامعه ایجاد می‌کند.
زین العابدینی اظهار کرد: پیشرفت کیفیتی این بازی‌ها به فاصله کوتاهی در ایران رواج یافته و بازار اسباب بازی و لوازم سمعی و بصری را به تسخیر خود درآورده است و عامل دیگری که بر تعداد طرفداران این بازی‌ها افزوده قیمت پایین آن برای مصرف کننده است.
وی عنوان کرد: این بازی‌ها با استفاده از تصاویر متحرک و صداهای مهیج، دنیایی از هیجان را به جوانان که تشنه جذب و جوش هستند ارزانی داشته و جاذبه روج و جسم آنان را مطیع خود می‌سازد و به جهانی از تخیلات می‌برد که خود را قهرمان اصل ماجرا می‌پندارد.
این کارشناس تصریح کرد: آثار تخریبی این بازی‌ها، درک نکردن زمان و مکان، کاهش روابط خانوادگی و تقویت حس پرخاشگری عنوان کرد و اظهار داشت: خانواده‌ها باید نظارت و کنترل بیشتری بر روی نوع این بازی‌ها داشته باشند.
گفتنی است؛ آنسوی تکنولوژی با هدف آشناسازی شهروندان (والدین، مدیران و کارشناسان فرهنگی و هنری) با شبه‌عرفان‌ها، خرده‌فرهنگ‌های منحرف و خرافات و آسیب‌های ناشی برگزار شد.

captcha