جمع‌آوری زکات فطره در استان فارس ۲۰ درصد افزایش داشته است
کد خبر: 1435776
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
حجت‌الاسلام خوشنویس:

جمع‌آوری زکات فطره در استان فارس ۲۰ درصد افزایش داشته است

گروه اجتماعی: مدیر اجرایی ستاد زکات فارس با اشاره به جمع‌آوری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان زکات فطره در سال جاری در این استان گفت: این میزان زکات نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا خوشنویس، مدیر اجرایی ستاد زکات فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، با اشاره به جمع‌آوری یک میلیارد و 200 میلیون تومان زکات فطره در سال جاری در این استان گفت: این میزان زکات نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.

وی در پاسخ به اینکه زکات مال در استان فارس در سه ماهه 93 نسبت به 3 ماهه 92، 500 درصد افزایش حجمی داشت اما در زکات فطره 20 درصد افزایش حجمی داشتیم چرا زکات فطره 480 درصد کمتر است؟ افزود: در زکات فطره ما محدودیت هزینه‌کرد داریم یعنی باید یا قبل از نماز روز عید یا قبل از ظهر عید، پول را به دست فقیر برسانیم ضمن محدود بودن زمان، محدود بودن موارد هزینه کرد نیز داریم.

محدودیت زمان و هزینه‌کرد؛ دلایل کاهش زکات فطره نسبت به زکات مال

حجت‌الاسلام خوشنویس ادامه داد: در زکات مال نیز 8 مورد هزینه‌کرد داریم اما در زکات فطره تقریباً همه علما یا واجب دانستند یا اولویت با فقیران دانستند لذا از این جهت مقداری محدودیت داریم.
مدیر اجرایی ستاد زکات فارس اضافه کرد: دلیل سوم آن هم، این است که غالباً موسسات خیریه در محل نمازهای عید فطر حضور دارند و با توجه به اینکه مستحب است که مردم به نزدیکان خود زکات فطره دهند اولویت به خویشان فقیر خود می‌دهند و اینها باعث می‌شود که رشد زکات فطره کمتر باشد.
وی در پاسخ به اینکه طبق برآورد باید در سال جاری 16 میلیارد تومان زکات فطره در استان فارس پرداخت می‌شد اما چرا تنها یک میلیارد پرداخت شده است؟ گفت: زکات فطره بر غالب مردم تعلق نمی‌گیرد و 16 میلیارد را به جمعیت استان تقسیم می‌کنیم در حالی که به نصف جمعیت استان فارس، زکات فطره تعلق نمی‌گیرد زیرا آنان فقیر شرعی هستند.
حجت‌الاسلام خوشنویس به تبیین تفاوت میان فقیر شرعی و عرفی پرداخت و گفت: فقیر شرعی، فقیری است که هزینه یکسال زندگی خود و فرزندان یا بالفعل یا بالقوه ندارد لذا در زکات فطره،  برآوردی که کردند بر اساس سرانه جمعیت است در حالی که اینگونه نیست شاید یک سوم جمعیت استان فارس فقیر شرعی هستند یعنی واجب‌الزکات نیستند بلکه باید به آنها زکات تعلق گیرد.
معاون مرکز رسیدگی به امور مساجد فارس در ادامه در پاسخ به اینکه چرا یکی از اولویت‌ها، فقرای رحم هستند یعنی از خویشاوندان، گفت: اسلام دین پیوند و گسترش مهربانی است و مهربانی را از خانواده شروع می‌کند و به جامعه سرایت می‌دهد در حقیقت اسلام با مستحب دانستن یا اولویت قرار دادن فقرای رحم می‌خواهد بگوید حتی اگر می‌شود محبت را بخرید و برای مهر هزینه کنید.
وی خاطرنشان کرد: روایتی از امام حسن عسکری(ع) است که دلها مغناطیس محبت را احساس می‌کند و بر اساس این روایت دلها مغناطیسی و ربایش‌دار هستند و در نتیجه نسبت به محبت دیگران واکنش عاطفی خواهند داشت.
حجت‌الاسلام خشونویس ابراز کرد: در حقیقت روز عید فطر، ‌روز تحکیم و استوار کردن پیوند خانواده‌هاست و این پیوند آنچنان مهم است که اگر نیاز باشد باید برای آن هزینه کرد.
مدیر اجرایی ستاد زکات فارس در پاسخ به اینکه بسیاری از مؤسسات خیریه چشم انتظار عید فطر هستند که از عید فطر منابع درآمدی داشته باشند ولی ظاهراً کمیته امداد تأکید دارد که زکات فطره را کمیته امداد را مدیریت،‌ گفت: بر اساس استفتئایی که از مقام معظم رهبری شده است و شورای عالی کمیته امداد که معتمدان رهبری هستند، مدیریت فقر در کل کشور به کمیته امداد واگذار شده است.

مدیریت حجاب و امور قرآنی در کشور، متفرق است

وی با بیان اینکه ما همواره با دو مدیریت، مدیریت متمرکز و واحد و مدیریت پراکنده و متفرق مواجه هستیم، گفت: در مدیریت متفرق ما می‌توانیم به مدیریت حجاب در کل کشور و مدیریت امور قرآنی نگاه کنیم و به دلیل عدم تمرکز این دو موضوع مهم به شدت روی زمین مانده است ولی در بحث فقر وقتی مدیریت به صورت متمرکز و واحد به کمیته امداد واگذار شد ما شاهد آن هستیم که هم اکنون 60 هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد ایجاد و احیا شده و 300 میلیارد تومان وام اشتغال در گردش است.
حجت‌الاسلام خوشنویس ادامه داد: طبیعی است که اگر اینگونه کمک‌ها به صورت متمرکز در کمیته مدیریت شود، مؤسسات خیریه نیز می‌توانند از آن متنفع شوند زیرا ما مؤسسات خیریه را همراه خود می‌دانیم نه رقیب خود و تمام تلاش کمیته آن است که مؤسسات خیریه در منظومه مدیریت واحد قرار گیرند تا آنگاه کارهای تکراری صورت نگیرد و نیز کارهای لازم به زمین نماند.

captcha