جان انسان باید پاک باشد تا عمل صالح او را پرواز دهد و صعود کند
کد خبر: 1425774
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
آیت‌الله صدیقی:

جان انسان باید پاک باشد تا عمل صالح او را پرواز دهد و صعود کند

خبرنگاران افتخاری/ محسن شکرنابی: امام‌جمعه موقت تهران در مراسم محفل انس با قرآن کریم در شهرک شهید محلاتی برگزار شد بااشاره به اینکه آدم بداخلاق موفق به توبه نمی‌شود، تصریح کرد: جان انسان باید پاک باشد تا عمل صالح او را پرواز دهد و صعود کند.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با اولین پنجشنبه از ماه مبارک رمضان، محفل انس با قرآن و عترت صبح روز 12 تیرماه در سالن همایش آفتاب شهرک شهید محلاتی تهران برگزار شد.

در این مراسم معنوی، که مدیرعامل و کارکنان مجموعه مدیریت شهرک شهید محلاتی و جمعی از ایثارگران و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس حضور داشتند، قاری بین‌المللی قرآن کریم، استاد سعید طوسی آیات انتهایی سوره مبارکه زخرف و آیات ابتدایی سوره مبارکه دخان را تلاوت کرد. سپس، آیت‌الله صدیقی، امام‌جمعه موقت تهران پیرامون «نزول قرآن، عظمت ماه مبارک رمضان، اهمیت خودسازی و انس با قرآن» سخنرانی کرد.

وی با ذکر آیه شریفه «شهر رمضان ‌الذی انزل فیه‌القرآن» گفت: ماه مبارک رمضان ماه گرانقدری است که لحظه لحظه‌های آن می‌تواند برای رشد و تعالی معنوی انسان اثرگذار باشد و زرنگ کسی است که بار خود را در این ماه پربرکت ببندد و آمادگی لازم برای خروج سرافرازانه از این عالم مادی، توقف در عالم مثال و برزخ، تسهیل در عبور از پل صراط و پاسخ‌گویی در دادگاه الهی و روز قیامت را در خود ایجاد کند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) در مورد اینکه چرا این ماه مبارک را «رمضان» نامیده‌اند، با بیان حدیثی از وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) که فرموده‌اند «انما سمی الرمضان لأنه یرمض‌الذنوب» افزود: رسول خدا(ص) می‌فرمایند «رمضان بدین سبب رمضان نامیده شده است که گناهان را می‌سوزاند» یعنی ماه مبارک رمضان تمام گناهان را می‌سوزاند و کسی که بیدار باشد و بخواهد خود را از آلودگی‌ها پاک کند، این ماه فرصت ارزشمندی است که باید مغتنم شمرد.

صدیقی با ذکر آیه شریفه «انا انزلناه فی لیله مبارکه انا کنا منذرین ـ فیها یفرق کل امر حکیم» نزول قرآن در ماه رمضان را از برجستگی‌های این ماه وصف کرد و گفت: به فرموده خدای متعال، قرآن در شب مبارک یعنی شب قدر نازل شده و تمام ریز جریان سال برای هر فرد از رزق، موفقیت، شادی، غم، اجل و ... در شب قدر مشخص می‌شود.

این استاد حوزه  و دانشگاه درباره اینکه چرا قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده، اظهار کرد: قرآن فرموده «ذالک‌الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین» قرآن برای متقین هدایت است. تقوا چگونه حاصل می‌شود؟ به وسیله روزه، به شرط آنکه چشم، گوش، زبان، دست، پا و دیگر جوارح انسان هم روزه باشند تا برایش نتیجه و آثار سازندگی داشته باشد، این کنترل‌ها انسان را حفظ می‌کند و در زمره متقین قرار می‌دهد. اگر گناهان را ترک کردیم، دل ما زلال می‌شود، تسویه می‌شود و قرآن جان و دل را رشد می‌دهد و به مقداری که از قرآن عمل کند، در قیامت به او درجه می‌دهند. کسانی که با آیات قرآن مأنوس و آشنا نیستند در قیامت درجه‌ای ندارند. جان باید پاک باشد تا انسان صعود کند و به خدا برسد و مثل شهدا «عند ربهم یرزقون» باشند.

امام‌جمعه موقت تهران با توجه به اهمیت اخلاق تأکید کرد: یکی از دستورالعمل‌هایی که پیامبر(ص) برای رشد انسان‌ها داده‌اند، رعایت حسن خلق در این ماه است. آدم بداخلاق موفق به توبه نمی‌شود. جان باید پاک باشد تا عمل صالح او را پرواز دهد و صعود کند.

وی با اشاره به نزول قرآن بر قلب مبارک پیامبر اعظم(ص)، تصریح کرد: قرآن جایش مغز نیست بلکه قلب انسان است. روح‌الامین این قرآن را در قلب رسول خدا(ص) نازل کرد که معلوم می‌شود محل نزول قرآن دل است. اگر دل سالم نباشد، چه بسا فراورده‌های مغزی به ضرر انسان باشد. دل و روحت را پاک کن تا وقتی قرآن می‌خوانی بالا بروی. در سوره مبارکه دخان می‌فرمایند «انما‌المؤمنون الذین اذا ذکرالله و جلت قلوبهم» مؤمنان حقیقی آنان هستند که چون ذکری از خدا شود، دل‌هایشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آن‌ها تلاوت کنند، بر مقام ایمانشان بیفزاید.

صدیقی اظهار کرد: هیچ کتابی در عالم نیست که مانند دانه‌های تسبیح بتواند جلو برود و قرآن تنها کتابی است که از ابتدا تا انتها یک آهنگ منظمی دارد و قرآن فرموده «اگر از جانب غیر خدا بود، در آن اختلاف پیدا می‌کردند». قرآن روز‌‌نه‌ای است که باطن غیب را برای کسی که اهلیت نداشته باشد، نشان نمی‌دهد. دانشمندان گاهی نظراتشان تغییر می‌کند و این نشان می‌دهد که کلام‌الله، تجلی الله است و اگر آدم دل داشته باشد، رحمت، کرم و جلوه الهی را در قرآن می‌بیند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) ضمن توصیه به انس هر چه بیشتر با قرآن تصریح کرد: قرآن برای اهل تقوا هدایت است و تقوا نتیجه روزه است. تقوا موجب جذب هدایت‌های الهی در جان انسان می‌شود. ماه مبارک رمضان ماه پرگنجی است. تلاش کنیم بی‌سرمایه از این ماه خارج نشویم. در این ماه باید خود را درمان کنیم چراکه گناه با روزه سازگاری ندارد و خاصیتش را از بین می‌برد.

captcha