پیامد حقوق بشر غربی چیزی جز اضطراب و تشویش نیست
کد خبر: 1397917
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸

پیامد حقوق بشر غربی چیزی جز اضطراب و تشویش نیست

گروه اجتماعی: یک کارشناس حقوق در خراسان جنوبی با بیان اینکه رسانه‌های غرب تفکرات غلط حقوق بشر غربی را در دنیا ترویج می‌دهند، گفت: پیامد این حقوق حاصلی جز اضطراب و تشویش نیست.


لیلا بهمنی، کارشناس حقوق در خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه اسلام به مقوله حقوق بشر نگاهی الهی دارد، گفت: این بدان معناست که حقوق و تکالیف انسان بر اساس روح و جسم او و اینکه غایت او در این دنیا خلاصه نمی‌شود تعریف شده اما از نگاه غربی حقوق و تکالیف انسان مادی است.



وی افزود: در نگاه غربی چون انسان در جای خدا قرار گرفته در نتیجه برآورده‌شدن خواسته‌های مادی‌اش، محوریت حقوق او در این راستا شکل می‌گیرد.



کارشناس حقوق در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این دو نگاه متفاوت باعث بروز عملکردهای مختلفی شده است، بیان کرد: به‌طور مثال چون در اسلام جسم تعلق به خدا دارد، خودکشی گناه است و انسان حق گرفتن جان خود را ندارد اما از نگاه غربی چون هدف تأمین خواسته انسان است و همه چیز از نگاه مادی تعریف می‌شود، هنگامی که انسان از زندگی خسته شد، خودکشی بلامانع است.



بهمنی ادامه داد: در دیدگاه اسلامی هرچند وجود جنین به وجود مادر وابسته است اما انسان حق از بین بردن جنین خود را مگر در شرایط اضطرار ندارد اما از دیدگاه تفکرات غربی که انسان‌پرستی اصل است، در برخی کشورها مادر می‌تواند بدون هیچ مانعی جنین خود را در صورت عدم تمایل سقط کند.



رسانه‌های غربی توجیه‌گر تفکرات غلط درباره حقوق بشر هستند



وی درباره جنجال غربی‌ها در رابطه با رعایت نشدن حقوق انسانی در دین اسلام اظهار کرد: کشورهای غربی با استفاده از رسانه‌های وسیع خود، نگاه‌های غلط خویش را درباره حقوق و تکالیف انسان در دنیا ترویج می‌دهند در حالی که اگر به‌صورت دقیق به مسائل حقوق بشری غرب توجه کنیم، درمی‌یابیم علاوه بر اینکه مسائل بسیار جزئی را مهم قلمداد می‌کنند در همان مسائل نیز در عمل مراعات کافی را ندارند.



بهمنی گفت: نگاه اسلام به حقوق انسان در نهایت به رضایت درونی و آرامش وجدان می‌انجامد اما آنچه که به‌عنوان حقوق بشر غرب معروف است جز اضطراب و تشویش درونی حاصلی نخواهد داشت.



کارشناس حقوق در خراسان جنوبی یادآور شد: در آمریکا، کشوری که مدعی حقوق بشر است، با وجود اینکه رئیس جمهور رنگین‌پوست دارند، هنوز غیر سفیدپوستان شهروند درجه دو محسوب می‌شوند.

captcha