اولویت اجرای نمایش‎های دفاع مقدسی، ارزش موجود در اثر باشد نه گروه اجرایی
کد خبر: 1386787
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
حدپور سراج:

اولویت اجرای نمایش‎های دفاع مقدسی، ارزش موجود در اثر باشد نه گروه اجرایی

گروه هنر: با وجود برگزیده‌شدن بسیاری از آثار نمایشی دفاع مقدسی در جشنواره‌ها و قول مساعد مسئولان برای اجرای عمومی آنها اما در عمل سنجش این که نمایش قابلیت اجرای عموم دارد یا خیر، ارزش موجود در اثر نیست بلکه فرد نمایشگر و تولیدکننده اثر ملاک است.

مالک حدپور سراج، بازیگر و کارگردان تئاتر دفاع مقدس در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: اعتقاد دارم هر جریان تئاتری و جشنواره‌ای  با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حتی با وجود محدودیت در آثار شرکت کننده، نور امیدی است در این عرصه تا شاهد شکوفایی استعدادهایی باشیم که دغدغه تئاتر ارزشی را دارند.
سراج ادامه داد: سالهاست که در جریان جشنواره‌های تئاتری و به ویژه تئاتر مقاومت، همکاری در زمینه کار ستادی داشته و از نزدیک شاهد مشکلات موجود در انجام این امور و زحمتی که دوستان مسئول به ویژه در انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس می‌کشند هستم و در شرایط کنونی که با مشکلات مالی و اعتباری مواجه هستیم، انصافاً کار جهادی در زمینه برگزاری این رویداد در حال انجام است.

توفیق یک نمایش در اجرای عموم بستگی به موفقیت آن در جشنواره دارد

وی تصریح کرد: با این وجود نباید همچنان شاهد مانع‌تراشی برخی جریانات در زمینه اجرای عموم آثار نمایشی دفاع مقدس باشیم؛ توفیق یک نمایش در قالب جشنواره، موفقیت در اجرای عمومی آن و ارتباط مؤثر مخاطب با چنین نمایش‌هایی را تضمین می‌کند ضمن آنکه دوستان ستاد اجرایی جشنواره‌ها تعهدی نیز در مورد فراهم آوردن شرایط برای اجرای عموم این آثار داشته و دارند.
بازیگر فیلم سینمایی «روز سوم» گفت: پس از پایان جشنواره متأسفانه تعهدات در مورد اجرای عموم آثار برگزیده جشنواره‌های ارزشی و مقاومت اجرایی نمی‌شود و اگر در این زمینه اصطلاحاً لابی نداشته باشیم، ارزش‌های نهفته در اثر نمایشی ملاکی برای توجه مسئولان و در اختیار گذاشتن سالن نمایشی برای اجرای آنها نیست.

تلاش برای اجرای عموم نمایش‌های دفاع مقدسی در طول سال مذبوحانه است

وی که با کارگردانی نمایش «بن‌بست هنرمند پلاک 8» برگزیده چهاردهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» شده است با اشاره به اینکه تلاش برای مجاب کردن مسئولان برای گرفتن اجرای عموم برای آثار دفاع مقدسی پس از برگزاری جشنواره بی فایده است، تأکید کرد: متأسفانه از مجموع آثار تولیدی با این ژانر، اولویت اجرا با آثاری است که از سوی فرد خاصی تولید شده باشد که سفارشی نیز در مورد او صورت گرفته است و در مراجعه برای اختصاص سالن برای اجرای عموم نمایش، اساساً ارزش‌های نهفته در اثر و اینکه ممکن است در مقایسه با سایر آثاری که موفق به اجرای عموم شده‌اند، کیفیت مقبول‌تری داشته باشد ملاک نظر قرار نمی‌گیرد.
این فعال تئاتری در حوزه دفاع مقدس و نمایش ارزشی در پایان گفت: نتیجه اینکه در طول سال نمایش‌هایی با اجراهایی نه چندان باکیفیت موقعیت برای اجرای عموم پیدا می‌کنند و سایر نمایش‌ها علیرغم قابلیت‌های فنی که موجب برگزیده شدنشان در جشنواره‌ها و عرصه‌های رقابتی شده است، ناکام مانده و گروه اجرایی آنها به دلیل بروز چنین رفتاری دیگر انگیزه‌ای برای فعالیت در این عرصه ندارند.

captcha