بسیاری از مشکلات حوزه سلامت به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ دینی است
کد خبر: 1360793
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹
رئیس‌زاده:

بسیاری از مشکلات حوزه سلامت به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ دینی است

گروه سلامت: رئیس بسیج جامعه پزشکی با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و قرآنی است، گفت: ام‌المصائب مشکلاتی که در حوزه سلامت برای ما به وجود می‌آید به دلیل دوری از فرهنگی‌ دینی است.


محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات حوزه سلامت به دلیل فاصله گرفتن از فرهنگ دینی و قرآنی است، عنوان کرد: ام المصائب مشکلاتی که در حوزه سلامت برای ما به وجود می‌آید به دلیل دوری از فرهنگی اصیلی‌ است که از آن فاصله گرفته‌ایم و یکی از بارزترین آن‌ها نحوه سبک زندگی است.



کمتر شدن بار بسیاری از بیماری‌ها با رعایت آداب دینی



رئیس‌زاده با بیان اینکه در صورت رعایت آداب دینی و سنتی بار بیماری‌ها بسیار کمتر می‌شود، تصریح کرد: در حوزه تغذیه زمانی علت بیماری‌ها ناشی از کمبود مواد غذایی و ویتامین‌ها بود ولی امروز ما نیز همچون سایر کشورهای غربی بیشتر بیماری‌هایمان به دلیل افزایش وزن، چربی و... است.



رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: دیر ازدواج کردن، دیر بچه دار شدن، کم شیر دادن، افزایش سن بارداری، استفاده از قرص‌های پیشگیری و... مسائلی‌ست که سابق بر این وجود نداشته و به دلیل نوع سبک زندگی افراد شاهد وضعیت کنونی هستیم.



وی با تأکید بر اینکه در آینده نه چندان دور سبک زندگی، تغذیه، تحرک و فعالیت بندی در کنار مسائل جمعیتی به عنوان دو تهدید اصلی حوزه سلامت شناخته خواهد شد، بیان کرد: در چند سال آینده با جمعیت پیری مواجه خواهیم هستیم که بیشترین بار این جمعیت بر روی حوزه سلامت است، وقتی خانواده‌ها تک فرزند و بدون فرزند هستند ‏پرستاری از این والدین به علت نبود فرزند بر عهده دولت خواهد بود که این هزینه‌ها کمر نظام سلامت کشور را در ‏آینده خواهد شکست.



رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی تصریح کرد: این موضوع در غرب به حادی جدی شده که رشته تخصصی طب سالمندان راه‌اندازی شده است، زیرا بیماری‌ها و درمان این رده سنی جامعه به شکل دیگری است و نشانه‌های آن را در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم، مطمئنا با ‏حرکت شتابان جمعیت به سمت سالمندی با معضلات جدی در حوزه سلامت و بخش‌های مختلف کشور مواجه خواهیم ‏شد.



مشکلات ‏جمعیتی کلیات نظام را تهدید می‌کند



رئیس‌زاده با تاکید بر اینکه مشکلات ‏جمعیتی کلیات نظام را تهدید می‌کند، خاطر نشان کرد: امروزه کمتر مرکز علمی برای بررسی معضلات سیاست‌های جمعیتی در کشور وجود دارد ولی به هر حال جامعه ما هم اکنون در سنین باروری مناسبی قرار دارد و باید تدابیر مثمرثمری برای اصلاح سیاست‌ها و هرم جمعیتی در کشور صورت بگیرد.



وی در بخش دیگری از سخنان خود به با اشاره به سبقه آغاز فعالیت‌های این مجموعه از سال 74 به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمان مناسب به مناطق محروم و کم بضاعت، اضافه کرد: بدین منظور از ابتدای سال تاکنون بیش از 50 بیمارستان ثابت و صحرایی ‏در کشور به منظور ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان به مردم مناطق محروم راه‌اندازی شده است.



بسیج جامعه پزشکی درصدد ایفای نقش پل رابط بین مناطق محروم و جامعه پزشکی داوطلب است



رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی با تأکید بر اینکه این مجموعه درصدد ایفای نقش پل رابط بین مناطق محروم و جامعه پزشکی داوطلب است، بیان کرد: به ‏طور معمول در هر کدام از این مراکز بین سه تا پنج هزار خدمت تخصصی نیز ارائه می‌‌شود که افراد در صورت نیاز به ‏خدمات تخصصی‌تر و اعمال جراحی سنگین به مراکز پیشرفته‌تر ارجاع  داده می‌شوند که طبق برآورد صورت گرفته ‏تاکنون سه میلیون خدمت تخصصی رایگان از سوی بسیج جامعه پزشکی به مردم مناطق محروم کشور ارائه شده ‏است.



وی همچنین با اشاره به اقدامات فرهنگی مجموعه در قالب جاری و ساری کردن اخلاق پزشکی، برپایی یادواره‌های شهدای پزشکی و چاپ و نشر کتاب احکام پزشکی به انتشار کتابی با موضوع زیرمیزی از دیدگاه آیات و روایات اشاره کرد و خواستار بررسی فقهی و شرعی این پدیده غیراخلاقی شد.

captcha