لزوم نظارت نهاد تخصصی بر سیاست‌گذاری و هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی
کد خبر: 1350368
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
حجت‌الاسلام سلیمی تأکید کرد:

لزوم نظارت نهاد تخصصی بر سیاست‌گذاری و هزینه‌کرد بودجه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: منتخب مردم دلیجان و محلات در مجلس اظهار کرد: باید یک نهاد تخصصصی وظیفه نظارت و برنامه‌ریزی بر بودجه‌های قرآنی را به عهده داشته باشد که از عمق وجود به لزوم چنین فعالیتی در جامعه اعتقاد داشته باشد و متخصص در این زمینه باشد.

حجت‌الاسلام سلیمی، عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در رابطه با اهمیت اختصاص اعتبارات و بودجه به فعالیت‌های قرآنی، گفت: در کشوری که مبانی اعتقادی به دین اسلام به‌صورت عمیق نهادینه شده است، ضرورت دارد که زمینه برای عملکرد هرچه بهتر دستگاه‌هایی که در حوزه زیرساخت‌های توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی فعالیت می‌کنند فراهم شود.

وی با بیان اینکه اگر صرفاً یک نهاد تخصصی قرآنی بر هزینه‌کرد و سیاست‌گذاری بودجه‌های قرآنی نظارت داشته باشد؛ قطعاً خروجی اثرگذارتری خواهد داشت، خاطرنشان کرد: برخی از اقدامات اداره‌ای و وزارت‌خانه‌ای در این امر چاره‌ساز نیست و باید نهادی در این زمینه وظیفه نظارت، برنامه‌ریزی و اجرا را به عهده داشته باشد که از عمق وجود به لزوم چنین فعالیتی در جامعه اعتقاد داشته باشد و متخصص در این زمینه باشد.

حجت‌الاسلام سلیمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر گام‌های بلندی در بخش افزایش اعتبارات قرآنی برداشته شده و دست برنامه‌ریزان را تا حد زیادی باز گذاشت؛ ولی این کافی نیست. مشکل عمده در زمینه بودجه فعالیتهای قرآنی این است که فقط به مصوبات اکتفا می‌شود و به آن عمل نمی‌شود؛ همچنانکه در  دو سال گذشته این امر به طور کامل اجرایی نشد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه نظام حاکم بر کشور نظامی اسلامی بوده و برای بسیاری از مسلمان‌ها شعف‌انگیز و شورآفرین بوده و الگویی تمام عیار برای سایر کشورها محسوب می‌شود؛ لذا باید جوانانی در این کشور تربیت شوند که در همه ابعاد علمی و غیر از آن سرآمد باشند.

توجه ویژه به حوزه علوم و معارف قرآنی در جامعه

حجت‌الاسلام سلیمی با بیان اینکه تربیت چنین جوانانی مسلتزم توجه ویژه به حوزه علوم و معارف قرآنی در جامعه است، ابراز کرد: امروز از جمله مشکلات موجود در جامعه چالش‌های اخلاقی است به طوری‌که بداخلاقی‌های فراوان را در جامعه مشاهده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از طرفی با یک نوع فساد در بخش‌های اقتصادی و گاهاً در بخش‌های اداری مواجه هستیم که علت عمده این مشکلات نیز به دلیل دورافتادن از فرهنگ قرآنی در جامعه است، گفت: بینش و رویکرد افراد در یک مکتب اسلامی باید با نگاه مکتب‌های مادی و دست‌ساز بشر متفاوت باشد.

اختصاص بودجه‌های قرآنی ویژه؛ راهکار برون‌رفت چالش‌ها

منتخب مردم دلیجان و محلات در مجلس با بیان اینکه اگر جامعه‌ای به اخلاق قرآنی مزین شود به‌طور قطع این چالش‌ها و ناملایمات از آن جامعه رخت برمی‌بندد، تصریح کرد: مکتب اسلامی، مکتبی نجات‌بخش است که باید به سمت گسترش مبانی و احکام قرآنی معطوف شود و این امر نیازمند اختصاص بودجه های قرآنی ویژه است.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از اوقات در مباحث فرهنگی  نکاتی و مشکلاتی مطرح می‌شود و گاهاً چاره‌اندیشی‌هایی نیز می‌شود، افزود: برخی از راه‌ها برای برون‌رفت از این چالش‌های فرهنگی نجات‌بخش واقعی نیست و نجات‌دهنده واقعی توسل به کتاب قرآن و رهنودهای هدایت‌بخش آن است.

حجت‌الاسلام سلیمی یادآور شد: قرآن تنها نوری است که در سیاهی‌ها درخشیده و می‌تواند ابرهای فتنه را به کنار زده و آفتاب سعادت را برای ما به ارمغان آورد و می‌تواند در سیلاب بنیان‌برافکن مکاتب دست‌ساز بشری قایق نجات در اختیار انسان گذاشته و او را به ساحل فلاح برساند؛ بنابراین هرچه در امور قرآنی بیشتر سرمایه‌گذاری شود، قطعاً حلاوت آن را هم جامعه اسلامی ایران و هم جهان بشریت خواهد چشید.

captcha