هزینه‌کرد درست موقوفات؛ گامی در افزایش اعتماد مردم به وقف
کد خبر: 1349551
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۳

هزینه‌کرد درست موقوفات؛ گامی در افزایش اعتماد مردم به وقف

اجتماعی : گروه اجتماعی: مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی هزینه‌های اجرای نیت واقف، حفظ عین موقوفه و سرمایه‌گذاری موقوفه را از هزینه‌کردهای موقوفات دانست و گفت: هزینه‌کرد درست موقوفات سبب اعتماد بیشتر مردم شده و کمک شایانی به افزایش آنها می‌کند.

حجت‎الاسلام محمدطاهر گرایلی، مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با بیان اینکه موقوفات امانت‌هایی از سوی مؤمنان خیراندیش نزد جامعه هستند که این وظیفه خطیر امانت‌داری را اداره اوقاف بر عهده گرفته است، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 37 میلیارد و 558 میلیون و 181 هزار ریال در راستای هزینه‎کرد موقوفات در خراسان جنوبی هزینه شده است.

وی از هزینه‌کرد 26 میلیارد ریالی در بقاع متبرکه سخن گفت و افزود: از این محل بیش از 18 میلیارد و 930 میلیون ریال هزینه‌های عمرانی بقاع متبرکه، 2 میلیارد و 753 میلیون ریال هزینه‌های فرهنگی بقاع متبرکه بوده و 4 میلیارد و 885 میلیون ریال در بخش اجرایی و مدیریتی بقاع متبرکه هزینه شده است.

حجت‌الاسلام گرایلی از سرمایه‌گذاری بیش از 18 میلیارد ریال در موقوفات استان از ابتدای امسال خبر داد و افزود: در مدتی که از سال 92 گذشته است بیش از 2 میلیارد و 459 میلیون ریال هزینه عمرانی در موقوفات به‌منظور حفظ عین موقوفه انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 13 میلیارد ریال صرف هزینه اجرایی نیات واقفان شده است، گفت: در نیات مذهبی 4 میلیارد و 623 میلیون و 940 هزار ریال هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی به هزینه بیش از 3 میلیارد ریال در نیات خیریه اشاره کرد و گفت: از محل اجرای نیت واقفان بیش از 4 میلیارد و 712 میلیون ریال نیز صرف نیات اجتماعی، 755 میلیون و 858 هزار ریال در مدارس علوم دینی و 544 میلیون 413 هزار ریال صرف امور مساجد شده است.

نگاهی به هزینه‌کردهای موقوفات

وی گفت: هزینه‌های اجرای نیت واقف، حفظ عین موقوفه، سرمایه‌گذاری موقوفه و هزینه‌های جاری و مدیریتی از هزینه‌کردهای موقوفات است.

حجت‌الاسلام گرایلی با بیان اینکه تمامی نذورات به‌صورت درصدی در همان حوزه زیارتی هزینه می‌شود، اظهار کرد: 40 درصد از نذورات امامزاده‌ها صرف اقدامات عمرانی و چند سالی است که کارهای عمرانی به جهت زمینه‌سازی برای کار فرهنگی در امامزادگان شکل گرفته تا این اماکن زیارتی، طبق منویات مقام معظم رهبری به قطب فرهنگی کشور تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه احداث و مرمت سرویس‌های بهداشتی، ساخت صحن‌ها، شبستان‌ها، مناره‌ها، گنبد، زائرسرا، پارکینگ جزو کارهای عمرانی محسوب می‌شود، گفت: 30 درصد از این بودجه صرف کارهای مدیریتی از جمله حقوق خدام و پرداخت قبوض و 20 درصد نیز صرف امور فرهنگی مانند غباروبی، اعیاد، وفیات، شهادت‌ها، میلادها، مناسبت‌های ملی و دهه فجر می‌شود.

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی بیان کرد: 10 درصدی هم که باقی می‌ماند به‌عنوان حق تصدی سازمان اوقاف است که به حساب این سازمان واریز می‌شود، این سازمان نیز تمامی این مبلغ را به همان بقاع متبرکه برمی‌گردانند تا صرف امور باقی مانده فرهنگی و عمرانی شود.

هرگونه اقدام در رابطه با موقوفات، باید در راستای عمل به نیات واقفان باشد

حجت‌الاسلام گرایلی با اشاره به اینکه از منظر قانون و شرع مقدس هرگونه اقدام در رابطه با موقوفات، باید در راستای عمل به نیات واقفان خیراندیش باشد و درغیر این صورت عمل خلاف قانون و شرع انجام شده است، بنابراین صرف درآمد حاصله از موقوفات در راستای نیات واقفان باید باشد، تصریح کرد: هزینه‌کرد درست موقوفات سبب اعتماد بیشتر مردم شده و کمک شایانی به افزایش موقوفات می‌کند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که مردم در زمینه فرهنگ وقف و آثار و برکات آن در زندگی اجتماعی و فردی آشنا شوند، در آن صورت با رغبت و آگاهی بیشتری نسبت به انجام عمل وقف اقدام می‌کنند، بنابراین مسئولان اداره‌کل اوقاف بر اساس نیات واقفان اقدام به هزینه‌کرد آن می‌کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه یک‌ریال از این نذورات هدر نرفته و طبق حکم شرع، فقط و فقط در همان مکان زیارتی هزینه می‌شود، یادآور شد: سازمان اوقاف شرعاً مکلف است که اگر مکان زیارتی درآمدی دارد عیناً همان درآمد را در همان بقعه یا مکان زیارتی هزینه کند.

captcha